Utopie

Autor nebo zdroj: Edita Lehká, Jan Činčera (her na toto téma existuje jistě mnoho)

Klíčová slova: společnost, pravidla

Čas: 2 - 3 hodiny

Věková skupina: starší 16 let, 3-6 skupin po 3-6 hráčích

Materiálové a prostorové požadavky:

tužka a papír na poznámky pro každou skupinu, bylo by možné využít mapu se zakresleným územím, kde by se skupiny měly usadit

Pedagogický efekt hry:

Hráči se zamyslí nad pravidly fungování společnosti, nad tím, proč vznikly takové společenské mechanismy, které vznikly. Zároveň se zamyslí nad tím, co by si přáli, aby fungovalo jinak a zda by taková společnost byla reálná.

Pravidla:

Rozdělte hráče do několika skupin. Pokud vytvoříte více skupin po méně hráčích (minimum by měli být tři hráči na skupinu), hra se může hodně protáhnout, ale budete mít pestřejší výsledek a hráči se maximálně zapojí. Pokud vytvoříte méně početnějších skupin, hrozí, že se pasivnější hráči ve skupině budou nudit.

Přečtěte legendu a vysvětlete hráčům, že mají jednu hodinu na to, aby vytvořili co nejlepší pravidla pro svoji společnost.

Po hodině představí každá skupina společnost, kterou vytvořila.

Legenda:

Varianta 1: Na konci 21. století byla země zpustošena řadou válečných konfliktů mezi bohatým Severem a chudým Jihem, které byly vyvolány stále rostoucími ekonomickými rozdíly mezi oblastmi a umocněny krachem světové zemědělské produkce a některými ekologickými problémy (nedostatek pitné vody, výkyvy klimatu). Přestože bohaté země díky technologické převaze vyhrály, vedl konflikt i k jejich oslabení a následnému pádu. Použití jaderných zbraní učinilo velkou část planety neobyvatelnou. Státy přestaly existovat a lidé se stáhli buď osamoceně do lesů, nebo se začali shlukovat a vytvářet velké skupiny, zárodky pozdějších národů, které procházely Zemí a hledaly vhodné místo k usazení se a založení nové civilizace. Tyto anabáze byly provázeny konflikty s jinými podobnými skupinami, které vedly k jejich spojování, nebo likvidaci. Na počátku 22. století se ekologická situace opět trochu ustálila a míst vhodných k přežití začalo zase přibývat ...

Stali jste se vůdci asi 300 členné skupiny vysídlenců, která po dlouhém putování nalezla vhodné a dosud neobydlené místo k životu. Vaším úkolem je stanovit pro váš lid taková pravidla, podle kterých by se měl i po vaší smrti řídit.

Varianta 2: Skupina Slovanů vedena praotcem Čechem a radou starších přichází do krásné a zatím prázdné země ...

Pokuste se pro svůj lid najít odpovědi na následující otázky:

1. Ekonomika. Jaký způsob dělby a organizace práce zvolíte? Rozhodnete se pro tržní a neorganizované hospodářství, pro tržní hospodářství řízené plánem, nebo pro hospodářství centrálně řízené? Jaká zavedete pravidla pro směnu výrobků? Zavedete peníze? Jak vyřešíte problém těch, kteří nebudou schopni pracovat (lidé staří, nemocní, fyzicky či duševně postižení, děti - od kolika let budou pracovat?, matky, těhotné ženy)? Jak se budete chovat k těm, kteří budou moci, ale nebudou chtít pracovat?

2. Zákony a právo. Jaké zákonodárství bude platit ve vaší zemi? Co bude zakázáno? Co bude povoleno - jaká má váš lid práva a svobody a jaké má povinnosti? Jak budete řešit problém sankcí za nedodržení vašich pravidel? Bude ve vašem právním řádu trest smrti? Budou vaše zákony navždy platné nebo jakým způsobem je bude možné v budoucnu měnit, rušit a přijímat nové?

3. Politika. Jakou formu politického zřízení zvolíte? Bude to vláda malé skupiny nebo jednotlivce? Teokracie (vláda kněží), autokracie (vláda jedné osoby), plutokracie (vláda nejbohatších), vláda armády nebo inteligence nebo jiné společenské skupiny? Jak zajistíte kontinuitu moci (předávání po smrti jejich nositelů). Jak velkou bude mít vládnoucí skupina moc? Nebo zvolíte nějakou formu demokracie? Bude to přímá demokracie (všelidové hlasování) či zastupitelská demokracie (volba zástupců či jednoho zástupce)?

4. Vztahy k jiným skupinám. Jaká bude vaše politika k jiným skupinám lidí, které se mohou

u hranic vaší země objevit? Budete přijímat imigranty? (Budete povolovat emigraci?) Bude vaše politika zaměřená vstřícně nebo nepřátelsky? Jak si zajistíte obranu své země proti nepřátelskému vpádu? Budete mít pravidelnou armádu? Jak bude veliká a jak jí uživíte?

5. Náboženství. Zavedete mezi svůj lid nějaký náboženský systém? Jaký? Bude vycházet spíše ze systému zákazů (tabu) nebo stanovíte nějaký vzor, ke kterému se lidé budou vztahovat? Zavedete mnišství? Bude vaše náboženství založené na meditacích, modlitbách, rituálech? Zavedete oběti? Bude u vás svoboda vyznání nebo povolujete jen jedno náboženství? Jaký bude váš vztah k příchozím z jiných skupin, kteří budou mít jinou víru? Navrhnete nějaký základ pro mytologii a kosmogenezi (vznik světa, bohů, lidí, místo člověka ve světě)?

6. Výchova dětí. Vzdělání. Etika. Zavedete nějaký systém výuky dětí? Co je budete učit? Jakým způsobem je budete učit? Sestavte etický kodex (správné a nesprávné způsoby chování, odlišení toho co je zlo a toho, co je dobro), podle kterého byste chtěli aby se váš lid řídil a který byste předávali dětem. Zavedete písmo? Budete podporovat vzdělání? Budete podporovat nepracující vzdělance

a badatele? Budete podporovat speciálně nějakou oblast bádání? Jaký bude vztah vědy a náboženství, vědy a politické moci, vědy a výroby?

7. Výroba a rozvoj. Prozatím nemáte takřka žádné nástroje, váš lid vlastní zbytky starého šrotu

a dalších materiálů, který nacházíte ve zničených městech a hadry místo oblečení. Půda je průměrně plodná. Zaujmete nějaký postoj k výrobě nástrojů, k zemědělství či lovu, hledání surovin a jejich těžbě? Zakážete nějakou oblast technického vývoje nebo naopak budete některou podporovat? Budete nějak regulovat vztah mezi výrobou a prostředím? Jak?

8. Sociologie. Bude některá ze skupin obyvatelstva (podle pohlaví, zaměstnání, věku, atd.) nadřazená nad jiné? Jaké budou vztahy mezi těmito skupinami? Budete nějak regulovat sexuální vztahy ve společnosti? Zavedete rodinu, nebo volný sex s kolektivní výchovou dětí (případně

s výchovou dětí u matky)? Dovolíte každému obyvateli, aby se volně křížil s kterýmkoli jiným, nebo budete partnery přidělovat či jinak vymezovat? Budou povolené rozvody? Jakou budete mít populační politiku? Bude povolena nějaká forma antikoncepce (ve vašich podmínkách je možná pouze přirozená) nebo interrupce? Od jaké doby přestává být dítě (plod) majetkem matky? Jaký bude vztah dítě - matka - otec - společnost?

Povolíte uvnitř vašeho lidu vytváření dalších skupin (např. komunit, regionů, zájmových skupin, rodinných či sousedských klanů, politických stran, atd.)? Pokud ne, jak tomu budete bránit?

9. Kultura. Umění. Povolíte ve své zemi nějakou formu umělecké činnosti? Budete nějaký druh umění podporovat, nebo naopak potlačovat? Bude mít umění nějaké povolené hranice, nebo jej bude možné provozovat bez omezení. Jaký bude vztah umění k náboženství, výrobě a politické moci?

10. Příroda. Budete se zabývat vztahem vašeho lidu k mimolidskému (přírodnímu) světu? Jak se bude tento vztah odrážet vzhledem k výrobě, náboženství, vědě, umění, výchově, politice, ekonomice, zákonodárství, jiným skupinám?

Přiznáte nějaká práva jiným živočišným druhům? Pokud ano, jak se tato práva promítnou do ostatních oblastí vaší činnosti? Budete hodnotit dopad činnosti vašeho lidu na větší krajinné celky, ekosystémy? Zavedete nějaký systém ochrany přírodních celků, nebo jednotlivých druhů? Jakým způsobem budete sankcionovat porušení těchto pravidel?

Další průběh hry:

Po představení každé skupiny by měla následovat diskuse o silných a slabých místech návrhu. Po představení všech skupin může proběhnout hlasování, kde hráč nebude hodnotit svoji skupinu, ale jen skupiny ostatní.

Hodnotit je možno:

- v jaké společnosti by chtěli žít

- jaká společnost by byla nejvíce životaschopná, pokud bychom neuvažovali vliv jiných skupin

- jaká společnost by byla nejvíce životaschopná, uvažujeme-li kontakty s jinými skupinami.

Každý hlas je možné chápat jako jeden bod, poté se vyhodnotí nejlepší skupina.

V závěrečné diskusi hráči srovnávají pravidla nejlepší skupiny s realitou, diskutují, zda některá nejsou použitelná pro dnešní dobu a jak by na položené otázky odpověděli, kdyby navrhovali pravidla pro dnešní společnost. Úvaha o tom, jak tyto pravidla do společnosti zavést.