Autor nebo zdroj: Topí Pigula, ČSEV Rýchorská bouda
Klíčová slova: ochrana přírody, dohoda, rezervace
Čas: cca 45 min
Věková skupina: Druhý stupeň základní a studenti středních škol.
Materiálové a prostorové požadavky:
Papíry, tužky, soubor diapozitivů, balicí papíry, papíry formát
A4.
Pedagogický efekt hry:
Hra slouží k ujasnění a vysvětlení základních zákonitostí, které jsou
v ekosystému. Dále se žáci během hry seznámí s možnými způsoby ochrany
rezervace. Závěr hry slouží k procvičení kooperativního jednání.
Pravidla:
Vedoucí promítne soubor diapozitivů na kterých je "rezervace" kde stručně vysvětlí některé základní ekologické principy a seznámí žáky s organismy vyskytující se na území rezervace. Diapozitivy by měly zahrnovat pohledy na ekosystém "rezervace" jako celek (smíšený les, kus louky, břeh řeky...) a detaily, jež ekosystém tvoří (mez, padlý strom, kámen obalený mechem, studánku...). Po promítnutí se rozdělí žáci do skupin a mají nakreslit svojí vlastní "rezervaci" s jejími obyvateli. Dalším úkolem je vymyslet režim její ochrany před přílišným turistickým ruchem a hrozbou rozšiřující se zástavby hrozící z rozpínající se vesnice, jež je nedaleko. Režim ochrany je třeba shrnout do 10 bodů. Na závěr si skupiny představí své rezervace a musí se sjednotit na 7 bodech ochranného režimu, které budou závazné pro všechny.