Porovnání výrobků

Autor nebo zdroj: Seminář Field Studies Council, prosinec 1991

Klíčová slova: výrobky, energie, odpady, dopady na životní prostředí

Čas: podle množství hráčů 45 - 90 min

Věková skupina: Studenti středních a vysokých škol, v upravené verzi i dospělí.

Materiálové a prostorové požadavky:

dvojice výrobků sloužící stejnému účelu, tužky balicí papíry

Pedagogický efekt hry:

Aktivita slouží k bližšímu poznání životní dráhy námi běžně používaných předmětů a jejich hodnocení z hlediska dopadů na životní prostředí.

Pravidla:

Vedoucí hry si připraví dvojice výrobků, které slouží stejnému účelu (baterka na dobíjení ze sítě, baterka na monočlánky, igelitová a plátěná taška, plechovka a láhev na pivo, tetrapaková krabice a igelitový pytlík na mléko, plátěný a papírový kapesník na jedno použití...). Nejprve se hráči rozdělí do tolika skupin, kolik je dvojic výrobků a pak si každá skupina jednu dvojici vybere (nebo vylosuje). Úkolem skupiny (maximálně čtveřice) je popsat, nejlépe formou grafu, životní dráhu každého z výrobků. Co je potřeba k jeho vzniku, odkud pochází suroviny, kolik vzniká odpadu a jakého, jak velké jsou energetické vstupy, co se děje s výrobkem po skončení jeho životnosti. Po této fázi každá skupina představí svoje výsledky a seznámí ostatní se svým stanoviskem, který z obou výrobků je příznivější k životnímu prostředí. Výsledné "grafy" je dobré po hře vystavit na viditelné místo, aby všichni účastníci měli po hře čas znovu si všechny prohlédnou a podiskutovat s těmi, kteří tento "graf" zpracovávali.