dvojice výrobků sloužící stejnému účelu, tužky balicí papíry
Pedagogický efekt hry:
Aktivita slouží k bližšímu poznání životní dráhy námi běžně používaných
předmětů a jejich hodnocení z hlediska dopadů na životní prostředí.
Pravidla:
Vedoucí hry si připraví dvojice výrobků, které slouží stejnému účelu
(baterka na dobíjení ze sítě, baterka na monočlánky, igelitová a plátěná
taška, plechovka a láhev na pivo, tetrapaková krabice a igelitový pytlík
na mléko, plátěný a papírový kapesník na jedno použití...). Nejprve se
hráči rozdělí do tolika skupin, kolik je dvojic výrobků a pak si každá
skupina jednu dvojici vybere (nebo vylosuje). Úkolem skupiny (maximálně
čtveřice) je popsat, nejlépe formou grafu, životní dráhu každého z výrobků.
Co je potřeba k jeho vzniku, odkud pochází suroviny, kolik vzniká odpadu
a jakého, jak velké jsou energetické vstupy, co se děje s výrobkem po skončení
jeho životnosti. Po této fázi každá skupina představí svoje výsledky a
seznámí ostatní se svým stanoviskem, který z obou výrobků je příznivější
k životnímu prostředí. Výsledné "grafy" je dobré po hře vystavit
na viditelné místo, aby všichni účastníci měli po hře čas znovu si všechny
prohlédnou a podiskutovat s těmi, kteří tento "graf" zpracovávali.