Ošklivá zvířata
Autor nebo zdroj: Topí Pigula, ČSEV Rýchorská bouda
Klíčová slova: zvířata, hodnocení, předsudky
Čas: cca 1 hod.
Věková skupina: Druhý stupeň základní a studenti střední školy
Materiálové a prostorové požadavky:
Papíry, fixy, tužky, plátěné pytlíky s přírodninami, z nichž každá má
jinou strukturu povrchu (např. kožešina, suchá rybí kůže).
Pedagogický efekt hry:
Aktivita slouží k vysvětlení pojmů a ujasnění si postojů k tomu, zda
existují "ošklivá zvířata". Vysvětluje evoluční přizpůsobivost
a nutí přehodnocovat vlastní postoje.
Pravidla:
Hráči se posadí do kruhu a vyjmenovávají "ošklivá zvířata a důvod proč jsou ošklivá (např. had protože nemá nohy a plazí se, pavouk protože má moc nohou, krysa, protože má dlouhý holý ocas...). Pak se rozdělí do skupin a mají nakreslit imaginární zvíře se všemi jeho zápornými "ošklivými vlastnostmi". Pak se udělá výstavka "Ošklivců odporných". Vedoucí hry vytáhne původní seznam ošklivých zvířat a hlasuje se o každém, jestli je opravdu tak ošklivé, že si nezaslouží žít tady společně s námi a proto je nutno jej vyhubit. Vedoucí se snaží směrovat hru tak, aby bylo "zachráněno co nejvíce zvířat. Po této části vedoucí vysvětlí proces evolučního přizpůsobení a fakt, že pojem krása a ošklivost zvířata neznají a podoba každého z nich odpovídá nárokům, které na ně klade prostředí. Poté se nechají kolovat pytlíky, do kterých si mají žáci sáhnout a říci, která přírodnina je jim příjemnější a proč. Pak se obsah pytlíků ukáže. Na závěr doporučujeme ukázat o popovídat si o jednom konkrétním ošklivém zvířeti (had, larva potemníka, pavouk, žížala) a jeho užitku pro zachování rovnováhy v přírodě.