Planeta Naděje
Autor nebo zdroj: S použitím simulační hry HUMAN SURVIVAL: 2025,
(EDU-GAME - Creative Classroom Activities, 1974), upravil Milan Caha, EVANS
1996
Klíčová slova: tvorba pravidel skupiny, přežití, systém hodnot,
vyjednávání, dosahování konsensu, demokracie, zacházení se zdroji
Čas: 90 - 180 minut
Velikost skupiny: 18 a více
Materiálové a prostorové požadavky:
Dostatečně velký prostor pro práci šesti až osmi pracovních skupin,
velké kusy papíru a fixy pro všechny skupiny, popisy situace a úkolů pracovních
skupin pro všechny hráče, tabulka zaměstnání a zásob. Kazeta s vhodnými
zvukovými efekty (start rakety, hukot motorů a pod).
Pedagogický efekt hry:
Pravidla / Postup:
1) Přečtěte účastníkům popis situace "Odyssea 2100 - Planeta Naděje".
Pro navození atmosféry je vhodné použít zvukové efekty, světla a pod. Posléze
rozdejte kopie popisu situace všem hráčům.
2) Rozdělte hráče na šest až osm skupin o přibližně stejném počtu členů
( počet členů skupiny by neměl být menší než tři).
3) Přidělte skupinkám jejich charakteristiky a úkoly ( příslušným skupinám
dále formulář "Seznam povolání" a "Seznam zásob") a
uveďte je následujícím způsobem: " Představujete pracovní skupiny
a na vaší práci může záviset přežití všech lidí, kteří se na Naději zachránili.
Jako členové skupiny budete muset udělat řadu důležitých rozhodnutí. Vaše
doporučení mohou znamenat život nebo smrt vaší expedice."
4) Skupiny si zvolí koordinátory. Každý člen si vybere nebo vylosuje
jedno z povolání, které dle charakteristiky skupiny členové na Zemi zastávali.
5) Požádejte pracovní skupiny aby pracovaly na problematice, která
jim byla přidělena. Připomeňte, že vašim hlavním zájmem je přežít a že
s vašimi doporučeními musí souhlasit minimálně 2/3 členů expedice. Nechte
skupinám dostatečně dlouhý čas na to, aby mohly v klidu splnit úkoly.
6) Skupiny představí ostatním své návrhy a pokusí se získat jejich
podporu. To lze zorganizovat několika způsoby, závisejícími na zralosti
skupiny:
a) učitel může oznámit, že od tohoto momentu nebude dávat další instrukce, pomoc nebo informace. Je pouze na hráčích, aby zvládli situaci a dosáhli minimálně 2/3 podpory svých návrhů.
b) učitel může pověřit jednoho z účastníků, aby nadále řídil diskusi
c) učitel může zorganizovat volby a nechat si účastníky zvolit vedoucího diskuse
d) Učitel může dále řídit dění ve třídě. V této variantě může směrovat
děj například následujícím způsobem: nechat postupně představit návrhy
jednotlivých skupin, řídit následnou debatu a s využitím námětů všech účastníků
vypracovat úpravy návrhů.
7) Po prezentacích následuje hlasování a schválení výsledných dokumentů,
případně potvrzené slavnostním slibem a podpisem dokumentu.
Modifikace
1) Během diskuse může vedoucí hry oznámit různé aktuální informace a události - roste počet osadníků kteří odmítají pracovat, roste násilí, potraviny ubývají rychleji, než jste původně předpokládali a pod. Nechte na tyto změny jednotlivé pracovní skupiny zareagovat.
2) Na konci oznamte, že druhá vesmírná loď, která se k Naději blíží,
byla vypuštěna z nepřátelského státu. Navrhněte, jak by se skupina měla
připravit na její přivítání. Ovlivní tato informace nějak dohodnutá pravidla?
Pokud ano, dohodněte se na úpravách.
Diskuse po hře:
Planeta Naděje
Píše se rok 2100. V roce 2099 skončila třetí světová válka. Jejím výsledkem
bylo úplné zničení planety Země. Dřív než ale došlo k úplnému vyhlazení
lidstva, vlády několika zemí se pokusily část svých obyvatel zachránit.
Nechaly postavit obrovské vesmírné lodě a naprogramovaly jejich palubní
počítače tak, aby lodě bezpečně donesly posádku k nedávno objevené planetě
Naděje. Podle všech dostupných vědeckých údajů bude Naděje schopna přijmout
a hostit pozemský život.
Těsně před tím, než Zemi zničila poslední exploze, podařilo se uniknout
dvěma vesmírným lodím. Jedna odstartovala z vaší země, o druhé nevíte,
odkud startovala. Vše co víte je to, že vaše rychlost je dvakrát vyšší
než rychlost druhé lodě.
Po dvanácti měsících cesty jste dorazili k vašemu vzdálenému a tak
cizímu cíli. Jste připraveni opustit vesmírnou loď - váš dočasný domov
po dlouhých 365 dnů - a začít nový život na nové planetě. Ty a hrstka dalších
mužů, žen a dětí různého věku jste připraveni se postavit neznámu. Nejdůležitější
otázkou je: Dokážeme na nové planetě přežít?
Ačkoliv v předcházejících měsících vznikla řada drobných sporů, nyní
se zdá, že všichni jsou zajedno. Abyste přežili, budete muset spolupracovat
a dohodnout se na řadě pravidel vašeho nového života. Aby bylo možno se
na pravidlech dohovořit, posádka vesmírné lodě se rozhodla vytvořit pracovní
skupiny, které dohodnou následující pravidla: Jak tvořit pravidla? Kdo
bude společnost vést? Jak bude zajištěno dodržování těchto pravidel? Co
se stane s lidmi, kteří nebudou pravidla dodržovat? Jaký typ ekonomiky
by měl být zaveden? Jak budete zacházet s dostupnými zdroji? Jaké jsou
znalosti, dovednosti a hodnoty, které jsou pro přežití klíčové? Předem
jste se dohodli i na tom, že neopustíte loď dokud nebudou s pravidly souhlasit
nejméně 2/3 posádky.
Pracovní skupina: Tvorba pravidel
Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:
právník, krejčí, spisovatel, nezaměstnaný, recepční, pumpař.
Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých
otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt.
Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte
další.
Pracovní skupina: Vedení
Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:
bankéř, učitel, farmář, pokrývač, pekař, ředitel zábavního parku, písařka.
Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých
otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt.
Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte
další.
Pracovní skupina: Zacházení se zdroji
Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:
počítačový odborník, krajinný ekolog, prodavačka, rocková hvězda, malíř
pokojů, školník.
Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých
otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt.
Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte
další.
Pracovní skupina: Lidská práva
Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:
profesor dějepisu, lékař, instalatér, truhlář, automechanik, spojový
mechanik.
Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých
otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt.
Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte
další.
Pracovní skupina: Práce a hospodaření
Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:
účetní, mechanik, zahradník, stavební dělník, sestra, profesionální
fotbalista.
Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých
otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt.
Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte
další.
Pracovní skupina: Zajištění dodržování pravidel
Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:
policista, herec, zubař, zedník, dělník v automobilce, čistič oken.
Pracovní skupina: Porušení pravidel
Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:
soudce, úředník městského úřadu, prodavač, novinář, malíř, malíř pokojů,
kustod.
Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých
otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt.
Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte
další.
Pracovní skupina: Vzdělávání a hodnoty
Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:
uklízečka, psychoanalytik, důstojník, dozorce, básník, pastor.
Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých
otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt.
Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte
další.
Seznam povolání členů expedice
Seznam zásob