Planeta Naděje

Autor nebo zdroj: S použitím simulační hry HUMAN SURVIVAL: 2025, (EDU-GAME - Creative Classroom Activities, 1974), upravil Milan Caha, EVANS 1996

Klíčová slova: tvorba pravidel skupiny, přežití, systém hodnot, vyjednávání, dosahování konsensu, demokracie, zacházení se zdroji

Čas: 90 - 180 minut

Velikost skupiny: 18 a více

Materiálové a prostorové požadavky:

Dostatečně velký prostor pro práci šesti až osmi pracovních skupin, velké kusy papíru a fixy pro všechny skupiny, popisy situace a úkolů pracovních skupin pro všechny hráče, tabulka zaměstnání a zásob. Kazeta s vhodnými zvukovými efekty (start rakety, hukot motorů a pod).

Pedagogický efekt hry:

Pravidla / Postup:

1) Přečtěte účastníkům popis situace "Odyssea 2100 - Planeta Naděje". Pro navození atmosféry je vhodné použít zvukové efekty, světla a pod. Posléze rozdejte kopie popisu situace všem hráčům.

2) Rozdělte hráče na šest až osm skupin o přibližně stejném počtu členů ( počet členů skupiny by neměl být menší než tři).

3) Přidělte skupinkám jejich charakteristiky a úkoly ( příslušným skupinám dále formulář "Seznam povolání" a "Seznam zásob") a uveďte je následujícím způsobem: " Představujete pracovní skupiny a na vaší práci může záviset přežití všech lidí, kteří se na Naději zachránili. Jako členové skupiny budete muset udělat řadu důležitých rozhodnutí. Vaše doporučení mohou znamenat život nebo smrt vaší expedice."

4) Skupiny si zvolí koordinátory. Každý člen si vybere nebo vylosuje jedno z povolání, které dle charakteristiky skupiny členové na Zemi zastávali.

5) Požádejte pracovní skupiny aby pracovaly na problematice, která jim byla přidělena. Připomeňte, že vašim hlavním zájmem je přežít a že s vašimi doporučeními musí souhlasit minimálně 2/3 členů expedice. Nechte skupinám dostatečně dlouhý čas na to, aby mohly v klidu splnit úkoly.

6) Skupiny představí ostatním své návrhy a pokusí se získat jejich podporu. To lze zorganizovat několika způsoby, závisejícími na zralosti skupiny:

a) učitel může oznámit, že od tohoto momentu nebude dávat další instrukce, pomoc nebo informace. Je pouze na hráčích, aby zvládli situaci a dosáhli minimálně 2/3 podpory svých návrhů.

b) učitel může pověřit jednoho z účastníků, aby nadále řídil diskusi

c) učitel může zorganizovat volby a nechat si účastníky zvolit vedoucího diskuse

d) Učitel může dále řídit dění ve třídě. V této variantě může směrovat děj například následujícím způsobem: nechat postupně představit návrhy jednotlivých skupin, řídit následnou debatu a s využitím námětů všech účastníků vypracovat úpravy návrhů.

7) Po prezentacích následuje hlasování a schválení výsledných dokumentů, případně potvrzené slavnostním slibem a podpisem dokumentu.

Modifikace

1) Během diskuse může vedoucí hry oznámit různé aktuální informace a události - roste počet osadníků kteří odmítají pracovat, roste násilí, potraviny ubývají rychleji, než jste původně předpokládali a pod. Nechte na tyto změny jednotlivé pracovní skupiny zareagovat.

2) Na konci oznamte, že druhá vesmírná loď, která se k Naději blíží, byla vypuštěna z nepřátelského státu. Navrhněte, jak by se skupina měla připravit na její přivítání. Ovlivní tato informace nějak dohodnutá pravidla? Pokud ano, dohodněte se na úpravách.

Diskuse po hře:

Planeta Naděje

Píše se rok 2100. V roce 2099 skončila třetí světová válka. Jejím výsledkem bylo úplné zničení planety Země. Dřív než ale došlo k úplnému vyhlazení lidstva, vlády několika zemí se pokusily část svých obyvatel zachránit. Nechaly postavit obrovské vesmírné lodě a naprogramovaly jejich palubní počítače tak, aby lodě bezpečně donesly posádku k nedávno objevené planetě Naděje. Podle všech dostupných vědeckých údajů bude Naděje schopna přijmout a hostit pozemský život.

Těsně před tím, než Zemi zničila poslední exploze, podařilo se uniknout dvěma vesmírným lodím. Jedna odstartovala z vaší země, o druhé nevíte, odkud startovala. Vše co víte je to, že vaše rychlost je dvakrát vyšší než rychlost druhé lodě.

Po dvanácti měsících cesty jste dorazili k vašemu vzdálenému a tak cizímu cíli. Jste připraveni opustit vesmírnou loď - váš dočasný domov po dlouhých 365 dnů - a začít nový život na nové planetě. Ty a hrstka dalších mužů, žen a dětí různého věku jste připraveni se postavit neznámu. Nejdůležitější otázkou je: Dokážeme na nové planetě přežít?

Ačkoliv v předcházejících měsících vznikla řada drobných sporů, nyní se zdá, že všichni jsou zajedno. Abyste přežili, budete muset spolupracovat a dohodnout se na řadě pravidel vašeho nového života. Aby bylo možno se na pravidlech dohovořit, posádka vesmírné lodě se rozhodla vytvořit pracovní skupiny, které dohodnou následující pravidla: Jak tvořit pravidla? Kdo bude společnost vést? Jak bude zajištěno dodržování těchto pravidel? Co se stane s lidmi, kteří nebudou pravidla dodržovat? Jaký typ ekonomiky by měl být zaveden? Jak budete zacházet s dostupnými zdroji? Jaké jsou znalosti, dovednosti a hodnoty, které jsou pro přežití klíčové? Předem jste se dohodli i na tom, že neopustíte loď dokud nebudou s pravidly souhlasit nejméně 2/3 posádky.



Pracovní skupina: Tvorba pravidel

Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:

právník, krejčí, spisovatel, nezaměstnaný, recepční, pumpař.

Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt. Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte další.

Pracovní skupina: Vedení

Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:

bankéř, učitel, farmář, pokrývač, pekař, ředitel zábavního parku, písařka.

Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt. Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte další.

Pracovní skupina: Zacházení se zdroji

Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:

počítačový odborník, krajinný ekolog, prodavačka, rocková hvězda, malíř pokojů, školník.

Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt. Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte další.

Pracovní skupina: Lidská práva

Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:

profesor dějepisu, lékař, instalatér, truhlář, automechanik, spojový mechanik.

Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt. Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte další.

Pracovní skupina: Práce a hospodaření

Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:

účetní, mechanik, zahradník, stavební dělník, sestra, profesionální fotbalista.

Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt. Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte další.

Pracovní skupina: Zajištění dodržování pravidel

Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:

policista, herec, zubař, zedník, dělník v automobilce, čistič oken.

Pracovní skupina: Porušení pravidel

Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:

soudce, úředník městského úřadu, prodavač, novinář, malíř, malíř pokojů, kustod.

Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt. Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte další.

Pracovní skupina: Vzdělávání a hodnoty

Lidé ve vaší skupině měli na Zemi následující povolání:

uklízečka, psychoanalytik, důstojník, dozorce, básník, pastor.

Členové vaší pracovní skupiny mají za úkol odpovědět na řadu důležitých otázek. Vaše doporučení mohou pro expedici znamenat přežití nebo smrt. Navržené otázky považujte pouze za příklad a pokud budete chtít, doplňte další.


Seznam povolání členů expedice


Seznam zásob