Jen nezdvoøák zaèíná hru vysvìtlováním pravidel. Pøirozenì, existují situace, kdy to jinak nejde. Napøíklad obzvlátì oficiálnì se tváøící dospìlí pøemoudøelí hráèi. Nebo nìkteré specifické hry. Obecnì ale platí, e pøed kadou hrou je tøeba hráèe do hry motivovat, mluvíme proto o tzv. motivaci.
Hra je cosi absurdního. Není to snad absurdní vyplòovat kolonky formuláøe a tváøit se, e právì drancuji rybí populace v Severním moøi? Ná ivot je jistì také právì tak absurdní, vtip je ale v tom, e si to vìtinou nepøipoutíme. Chceme-li tedy hráèe k podobnì absurdnímu jednání pøimìt, je tøeba oddìlit jejich reálný svìt od svìta pohádky, pøíbìhu, tedy prostì hry, ve které platí ponìkud jiná pravidla ne jsou ta, na která jsou zvyklí. Øeditel koly se mùe zmìnit v pucfleka a naopak.
Nejvdìènìjí motivací je scénka. Scénka ze svìta, do kterého chceme hráèe zavést. Scénka pokud mono ertovná (hry by nikdy nemìly být "suché"!). Scénka vyaduje kostýmy (alespoò doplòky), rekvizity, stylovou hudbu, pøípadnì i vùnì ... Je jistì moné motivovat hráèe i jinak - napøíklad zvukovým záznamem, ètením, hecováním ... U vìtích simulaèních her ale povauji motivaci scénkou za nejvhodnìjí.
Pak pøichází na øadu pravidla. Nesmí trvat nekoneènì dlouho a táhnout se, po jisté dobì je tøeba je useknout. Docela se mi líbí zásada: "Nerozumíte vemu? To nevadí. V ivotì taky nikdy neporozumíte vemu ...". Hlavní zásadou je pøimìøenost. Hráèi musí vìdìt, jak hrát, to e nechápou, na jakém mechanismu jim banka inkasuje úroky, ale nemusí být ádná tragédie. Já to taky nechápu. Navíc je øada simulaèních her zaloena na poèítání - je prostì osud, e se tyto hry zpravidla líbí více chlapcùm, ne dívkám a e nematematiètí filosofové jsou mimo. Pro nì mùete dalí den zaøadit napøíklad hru s hraním rolí. Ostatnì více ne tøi poèítací simulaèní hry na týdenní kurs si zahrávají s duevním zdravím úèastníkù.
Hra musí mít spád, který musí organizátor umnì pøiivovat. Hráèi nikdy nesmí vechno stíhat, optimální je, kdy je kolo ukonèeno za nesouhlasu alespoò èásti hráèù. Práce s èasem je u tìchto her stranì dùleitá. Øada z nich toti trvá nìkolik hodin - pokud zaènete s hrou ve 20.00 (obecnì povauji veèerní hodiny za celkem vhodnou dobu na zaøazení vìtích simulaèních her, protoe hráèi nejsou odvádìni od hry podnìty z okolí), je jistì rozdíl, jestli skonèíte s vlastní hrou v deset nebo o pùlnoci. Kdy jsem se dotknul dramaturgie, nezapomeòte na to, e veliká simulaèní hra si vyaduje znaèné duevní úsilí svých hráèù. Je proto riskantní ubít hráèské schopnosti pøedcházející fyzicky nároènou hrou èi jetì hùøe duevní gymnastikou.
Nejdùleitìjí èástí hry je závìreèná diskuse, nazývaná také review, èi debriefing session. Paklie tuto èást vynecháme, ztratí hra 90% svého výchovného potenciálu a my jsme nedosáhli nièeho s vyjímkou pobavení nìkterých a unavení jiných hráèù. Závìreènou diskusi lze vést rùznì. Podmínkou je èasová návaznost po høe (i kdy nìkdy mùe být vhodnìjí rozebrat hru napøíklad druhý den po snídani), intimní atmosféra, vhodné je rozesadit úèastníky do krouku, ve kterém na sebe vichni vidí a nikdo není schován za ostatními.
Základní otázka, kterou si musí organizátor poloit, je zda øídit diskusi pevnou rukou a vést ji k pøipraveným didaktickým závìrùm po více ménì dané trase, èi zda popustit úèastníkùm volnost a nechat se pøekvapit, k jakým závìrùm hráèi sami dojdou. Organizátor by v kadém pøípadì mìl øídit formální stránku diskuse, dávat prostor neprùbojným, trochu potlaèovat pøíli prùbojné, v okamicích ticha posouvat diskusi otázkou. Organizátor by mìl odolat pokuení odpovídat si na své otázky sám - je tøeba èekat (vìtinou se uvádí magických 20 vteøin), poté zpravidla nìkdo nevydrí, nebo mùeme nìkoho vyvolat.
Organizátorovy otázky zpravidla zaèínají u pocitù hráèù (Jaké máte pocity ze hry, kterou jste právì dohráli?), ptáme se, jak jsou spokojeni se svým výsledkem ve høe, jaké mají pocity ze hry jiných hráèù, zda se jim s nìkým dobøe spolupracovalo nebo naopak zda je nìèí chování natvalo; dále se pøesouváme ke vztahu hry k realitì (O èem ta hra byla? Myslíte, e je tak tomu i v opravdovém svìtì?). Právì tento mùstek mezi hrou a reálným svìtem otevírá kýenou diskusi, ke které byla pøedcházející nìkolikahodinová hra pouze rafinovaným úvodem. Organizátor by mìl mít pøipravená fakta, poté, co se hráèi vyjádøí, je vysype z rukávu a ukáe, e hra nebyla postavená na vodì, ale e ve svìtì to chodí stejnì hroznì, jako v ukonèené høe a e hra je, by zjednodueným, obrazem naeho svìta. Následuje diskuse o moných øeeních, podílu hráèù na nich, atd.
Jistì, mùeme namítnout, e pøednákou bychom hráèùm sdìlili toté. Sdìlili, ale oni by z toho mìli míò. Pøednáka je uiteèný nástroj výuky, ale dobrý pedagog ovládá více, ne jeden nástroj. S tímto teoretickou èást naeho sborníku ukonèuji a pøenechávám prostor vlastním hrám. Pìknì si je uijte!