Autor nebo zdroj: Jan Činčera, Jiří Neustupa, ing. Josef Šedlbauer
na základě jiných her obdobného typu (např. Spring Green Motorway). Lektoroval
ing. Josef Marek (Pražské ekologické centrum).
Klíčová slova: občanská angažovanost, doprava, veřejné projednávání,
dohoda
Čas: 90 minut
Velikost a věk skupiny: pro účastníky starší 15 let, optimální
počet 20 hráčů
Materiálové a prostorové požadavky:
Mapa okolí Malinovky se zakreslenými variantami (v. obr.), posudek variant
- oboje zřetelně vyvěšeno, kartičky s označením skupin, vytištěný text
zákona č. 244/92 Sb.
Pedagogický efekt hry:
Poznámka:
Hra je náročná pro organizátory, kteří se musí seznámit jak s příslušnou
legislativou (zákon o posuzování vlivu na životní prostředí, o správním
řízení), tak s příklady z praxe. Nelze očekávat, že by tato hra přivodila
účastníkům nějaké obzvlášť euforické zážitky, v nejlepším případě je hra
zaujme a přiměje je ke shánění dalších informací (a vlastní občanské angažovanosti).
Je také možné vyvolat u hráčů depresi, pokud orgán státní správy rozhodne
výrazně proti většině přítomných, s podtónem předchozí domluvy s investorem
(se kterým může být domluven i "nezávislý" expert. Hra se tak
dostane do roviny zneužívání moci a vyhrocení propasti mezi bezbranným
občanem a všemocnou "vrchností". Tímto pocitem by ovšem hra končit
neměla! Pokud hráči odejdou s hlubokou resignací na jakékoliv angažování
se v čemkoliv, dopouští se vedoucí hry fatální chyby, a lépe by udělal,
kdyby ji neuváděl. Pocit, se kterým se hráči rozcházejí do svých domovů
by měl být: "ano, je to zatraceně komplikované, šancí máme málo, ale
nějaké přece. I při malé šanci má smysl se o něco snažit, když kvůli ničemu
jinému, tak kvůli vlastnímu svědomí ano. Ostatně všichni úředníci, náměstci
a ministři jsou nakonec jenom naši zaměstnanci, tak je nesmím nechat moc
vyskakovat ..."
Pravidla:
Motivační scénka, úvod:
- například scéna automobilisty v husté zácpě, hádka s představitelkou
místního zemědělského družstva, maminky s dítětem, nebo členky nevládní
ekologické organizace.
Průběh hry:
1) Rozdělení rolí:
organizátoři: facilitátor, představitel státní správy, investor (firma Stavby silnic a železnic), expert na problém dopravy (je možné přibrat i další experty - geologa, hydrologa, urbanistu, ekonoma ...)
hráči:
občanské sdružení obyvatel Malinovky
- matka dvou malých dětí, bydlí v severní části Malinovky
- obyvatel centra města, má zahrádku v kolonii Malinovka
- obyvatel města, entomolog, sbírá na lokalitách v CHKO
- předseda rybářského spolku v Hřebí
- obyvatel jižní části města, dojíždí autem do zaměstnání do Hřebí
správa CHKO
- 2x člen správy CHKO
ekologická iniciativa (členové ne místní)
- 2x člen hnutí Mlha, zásadní odpůrce automobilové dopravy
samospráva města
- 2x člen městské samosprávy
podnikatelské sdružení
- podnikatel v pohostinství
- majitel pily, zabývá se i dřevorubeckou činností
- majitel lesa u Bobíka (západ)
- majitel benzinové pumpy na okraji Malinovky
- soukromý zemědělec hospodařící na poli u Malinovky
- autobusový dopravce na lince Žlebá - Hřebí
zahrádkáři
- zahrádkář z kolonie Bobík, bydlí v Malinovce
- zahrádkář z kolonie Bobík, bydlí v Jahodíně
- zahrádkář z kolonie Malinovka
okresní hygienik - 1x
Zemědělské družstvo Žlebá - 2x člen představenstva ZD Žlebá
Do rolí jsou účastníci obsazeni losem před začátkem hry (je třeba rozdělit
pánské a dámské role). Každou skupinu tvoří alespoň dva hráči, pouze hygienik
je jen jeden. Při větším počtu hráčů posilte především podnikatelské sdružení
a občanské sdružení.
2. Facilitátor uvítá přítomné a vzájemně je představí. Vysvětlí situaci: Koná se veřejné projednávání tří variant dopravního spojení úseku Žlebá a Hřebí na plánované přípojce k dálnici D3. Tohoto jednání se účastní jak dotčené orgány státní správy, tak řádně zaregistrovaná občanská sdružení, která projednávaný záměr připomínkovala. Na základě tohoto jednání sestává představitel státní správy dokumentaci, která poslouží jako podklad pro rozhodnutí. Obsah dokumentace je spoluurčen
i průběhem tohoto jednání, proto je názor přítomných občanů důležitý.
3. Facilitátor vyzve zástupce správního orgánu ku stručnému shrnutí
situace. Ten vysvětlí, že plánovaná stavba je státní zakázkou na výstavbu
nové komunikace, která spojí příhraniční oblast s centrem. Projektová firma
vypracovala tři návrhy, úkolem státní správy je rozhodnout o případné výstavbě
a v kladném případě o specifikaci projektu. K navrženým variantám byly
vypracovány expertní posudky, všechny varianty ukázat na mapě a popsat.
4. Facilitátor vyzve ke slovu investora. Investor zdůvodní potřebu výstavby
a vysloví náklonnost k jedné z variant (nejlépe k variantě B v tunelové
verzi, protože je nejdražsí).
5. Facilitátor vyzve přizvaného dopravního experta. Expert přednese
posudky na všechny předkládané varianty (nezaujatě, na každé najde něco
positivního a negativního, nedoporučuje).
6. Facilitátor vyzve k diskusi ostatní přítomné (hráče). Hráči se musí
sami rozmyslet, jaký k celému projektu zaujmou postoj. Každá skupina by
měla dostat příležitost zformulovat svoje stanovisko. Facilitátor řídí
diskusi, vtipně glosuje, odlehčuje v případě vypjatých emocí.
7. Facilitátor vyzve přítomné k orientačnímu hlasování, které by mělo
usnadnit zástupci státní správy k sepsání vlastního doporučení. Zástupce
státní správy se seznámí s výsledkem hlasování, komentuje jej, na jeho
vlastní rozhodnutí ale nemusí mít vliv (může například doporučit variantu
A).
Závěrečná diskuse:
- Informace o dalším průběhu správního řízení (možnosti na odvolání se, apod.). Ilustrace na vystaveném schématu procesu EIA (v. obr.)
- Reflexe hráčů. Jak jsou spokojeni s výslednou navrženou variantou, s možností ovlivňování dění ve svém okolí. Je tato možnost reálná, nebo jen iluzorní? Má občan šance bránit svoji zahrádku proti "všemocným" úředníkům a politické moci, nebo ne? Jaké si myslí, že by měly být pravomoce občana ve vztahu ke státní správě? Jak by reformovali současný politický systém v naší zemi? Mají nějaké vlastní zkušenosti v občanské angažovanosti?
- Příklady z reálného světa: úspěšný boj proti výstavbě dálnic ve Velké
Británii, zkušenosti z České republiky.
Odborný posudek k třem variantám spojení úseku Žlebá - Hřebí na plánované přípojce k dálnici D3
Vypracoval ateliér Činčera a spol., spol. s r.o.
Zadavatel: Stavba silnic a železnic
Pro potřebu veřejného projednávání na OÚ Malinovka
Obecné informace:
Zprovoznění dálnice D3 (Praha - České Budějovice - Villach) v úseku
Sudoměřice u Tábora - Tábor je plánováno do roku 1998. Součástí projektu
je realizace tzv. přivaděčů. Úsek Žlebá - Hřebí leží na přivaděči z Mladé
Vožice. Předpokládaná využívanost přivaděče v tomto úseku je 5.800 vozidel
denně, z toho jde zhruba z jedné čtvrtiny (1200 vozidel) o nákladní a kamiónovou
mezinárodní a vnitrostátní dopravu.
Malinovka
Obec Malinovka je poprvé zmíněna v roce 1255. Status města získala v roce 1495 za vlády Jiřího
z Poděbrad. V 16. století vybudován v obci pivovar, zásobující okolní region a sklárny. Význam obce klesá ve 2. polovině 19. století.
V současné době zde žije 2540 obyvatel (k 1.1.1995). Historické centrum je situováno v jižní části města, v severní části převládá výstavba vilového typu. Průměrný věk obyvatel 45.6 roku.
V současné době je z hospodářského hlediska významný dřevozpracující
průmysl a zemědělství.
Přírodovědecké zhodnocení regionu:
Horninové podloží:
Podél obou vodních toků protékajících regionem (řeka Doudleba a Žambožský
potok) se rozkládají úrodné nivní půdy. Masív Bobíku a přilehlých vrcholů
je tvořen třetihorními čedičovými vyvřelinami. Mocnost čedičového podloží
je z hlediska potencionální možnosti ražby popř. hloubení tunelů hodnocena
stupněm 3/c, tj. v podstatě jako stabilní hornina v seizmologicky klidné
oblasti.
Hydrologické hodnocení oblasti:
Z hlediska stavby jedné ze tří variant dálniční spojky je významná hydrologie Žambožského potoka
a rybníku Žamboch. Potok pramení na území přírodního parku Bobík. Už
za územím přírodního parku leží rybník Žamboch, který slouží jako zdroj
pitné vody pro obec Malinovku. V okolí Žambochu je z tohoto důvodu vyhlášeno
ochranné pásmo 1. stupně. Stavební zásahy do této ochranné zóny se z hlediska
ochrany vod nedoporučují. Faktem ovšem je, že při vybudování vhodných izolačních
a ochranných zábran je možné hranici ochranné zóny posunout.
Přírodní park Bobík:
Přírodní park Bobík byl vyhlášen v roce 1993 podle Zákona o ochraně přírody a krajiny č.114/92 Sb. na rozloze 553 ha. Přírodní park chrání zachovalé dubo-habrové porosty na svazích vrchu Bobík
a kosené louky u rybníka Žamboch. Oblast je využívána pro rekreaci obyvatel
Malinovky a přilehlých obcí. Z hlediska ochrany druhové rozmanitosti má
největší význam území o rozloze 35 ha okolo vrcholové kóty Bobíku, kde
byla vyhlášena Národní přírodní rezervace Vrchol Bobíku. Rezervace chrání
xerotermní lesostepní společenstva na čedičovém podkladě. Území je významné
jak z hlediska botanického (Daphne mezereum, Stipa capilata, Pulsatila
pratensis aj.), tak zoologického (různí střevlíkovití). Přírodní památka
Louky u rybníka Žamboch s významnou květenou (Orchis maculata, Trolius
europaeus aj.) chrání ekosystém kosené louky na nivních půdách. Už mimo
území přírodního parku leží rybník Žamboch, v jehož litorálu roste populace
zelené řasy (Chara foetida).
Rozbor projednávaných variant:
Varianta A (tzv. Anka)
Varianta A prochází nejkratší možnou trasou mezi Žlebou a Hřebím. Celková délka této trasy je
7.2 km. Trasa má nejméně zatáček a je zcela vyhovující z hlediska bezpečnosti. Nejkratší vzdálenost a plynulá jízda zaručuje nejmenší emise a nejméně úkapů. Trasa kopíruje údolí řeky Doudleby a má proto nejnižší nivelitu (výškové převýšení - cca 35 m).
Varianta A se dále vyhýbá přírodní rezervaci Bobík, tak jako rezervoáru pitné vody pro region.
Konfliktní úsek varianty A je v křížení s obcí Malinovkou, kterou by trasa proťala v jejím severním okraji, podél jižního úpatí vrchu Bob (551 m.n.m.).
V důsledku stavby by muselo být vystěhováno 8 rodin, vlastnících nemovitosti (vilky) ležící na plánované trase komunikace. Výkup jejich nemovitostí zvyšuje cenu této varianty o cca 10 mil Kč. Provoz komunikace by znamenal výrazné zhoršení životního prostředí dalších zhruba 50 domácností, ležících v blízkosti komunikace. V případě zhruba 12 domácností by zatížení NOx a hlukem u jejich bydliště značně překračovalo hygienickou normu.
Komplikací je i zásah do trasy podzemní stoky A24, kterou by bylo nutné odvést jiným směrem.
Celkový finanční odhad varianty A je 1.8 mld Kč.
Varianta B (Blanka)
Celková délka trasy je 8.1 km. Trasa se vyhýbá severním obloukem obci Malinovka a s mírným převýšením (celková nivelita 60 m) obchází severní úpatí vrchu Bob. Vzhledem k delší trase
a převýšení je možné konstatovat zhruba 15% nárůst emisí NOx a 0.8 násobné množství úkapů oproti variantě A. Větší nivelita a delší trasa prodražují trasu na cca 2.1 mld Kč.
Trasa protíná území, patřící k přírodní rezervaci Bobík, celkem by kvůli stavbě muselo být vykáceno asi 45 ha smíšeného lesa. Trasa dále zasahuje do restituovaných lesů se soukromými majiteli, výkup jejich pozemků je odhadnut na zhruba 15 mil Kč. Trasa rovněž prochází pozemky zemědělského družstva Žleby.
Z hydrologického a hygienického hlediska je závažná kontroverze s rezervoárem pitné vody, tento problém je ale možné řešit technickými prostředky (přemostění), které by ovšem variantu prodražily o dalších 250 mil Kč.
Dalšího ošetření stavby je možné dosáhnout např. zastřešením komunikace
průhledným tubusem, izolujícím dopravu od okolí, případným vedením trasy
raženým tunelem. Ražený tunel pod přírodním parkem Bobík by prodražil stavbu
na 4.8 mld Kč, zastřešení na 2.5 mld Kč.
Varianta C (tzv. Cecilka)
Varianta C obchází dlouhým širokým obloukem přírodní rezervaci Bobík. Nivelita trasy je 52 m, celková délka 9.3 km, odhadovaná cena 3.4 mld Kč. Nárůst emisí NOx o 26% a úkapů o 96% oproti variantě A. Vzhledem k méně přehledné pravotočivé zatáčce je větším zatížením pro bezpečnost
a plynulost dopravy, než ostatní varianty, nejsou ale překročeny bezpečnostní normy. Z dopravního hlediska je problematické určit, zda by trasa byla pro dopravu dostatečně atraktivní.
Trasa znamená značný zásah do zemědělské plochy družstva Žleby.
Trasa prochází přes zahrádkařskou kolonii obcí Malinovka a Jahodín,
jde ale o pozemky, které jsou ze 40% ve vlastnictví obcí.
Doporučení
Po vyhodnocení ekonomických, ekologických i dopravních požadavků považujeme za optimální realizaci varianty B s dopracováním ochranných zabezpečení chráněného vodního zdroje
a s maximální šetrností v úseku procházejícím přírodním parkem Bobík.
Variantu A nepovažujeme za ideální kvůli přílišnému zásahu do životního
prostředí obyvatel obce Malinovka a varianta C nesplňuje dostatečně přepravní
požadavky investora a je příliš finančně nákladná.
V Táboře, dne 3.8.1995 J. Činčera
Činčera a spol., spol. s r.o.
Doporučená literatura:
Například:
Tichotová, P.: Úplný soubor právních předpisů o ochraně životního prostředí. Praha, 1995.
Kotecký, V.: Britské hnutí proti výstavbě dálnic. In: Poslední generace.
Roč. 5 (1996), č. 1-5 (na pokračování).
Mapa Malinovky
Schéma procesu EIA