VOLBY 1996:
Doprava a politické strany v parlamentních volbách

RNDr.Miroslav Patrik, Děti Země
Motto:
Doba, kdy prestiž osobnosti bude dána silou jejích myšlenek - oproti současnosti, kdy prim často hraje "síla motoru" - se bohužel tak zdá být v nedohledu.

1.ÚVOD

S blížícími se volbami do Poslanecké sněmovny (a popř. i do Senátu) se blíží i doba hodnocení uplynulého volebního období a také doba pro sestavování nových programů. Politické strany či jejich koalice (nebo jednotliví senátoři) tak na jedné straně chtějí v soutěži o přízeň občanů-voličů získat místo v parlamentu, takže připravují své volební programy s řadou vlastních záměrů a způsobů řešení obecných i konkrétních problémů našeho života. Na druhé straně stojí voliči-občané, kteří se buď už rozhodli, jakou stranu či koalici budou volit (nebo jsou rozhodnuti nevolit), nebo ještě s volbou váhají.

Najdou však i tací, kteří se o volební programy intenzivně zajímají. Těm je pak nabídnut níže uvedený text, který se zabývá pouze jednou, úzkou částí "velkých kapitol" volebních programů - vztahem dopravy a životního prostředí. Cílem předloženého textu je tak bez hlubších komentářů přehledně ukázat na šíři a hloubku celé problematiky - od srovnání volebních programů stran z voleb v roce 1992, zhodnocení vlivu dopravy na životní prostředí, porovnání záměru české vlády (koaličních stran) na rozvoj silniční infrastruktury s alternativním návrhem nevládních organizací až po sestavení přehledu cca 50 okruhů témat, jejichž řešení by volební programy mohly naznačit a které by se mohly také stát vodítkem pro otázky jednotlivých občanů při veřejném setkání jednotlivých kandidátů na poslance (či senátory).

Jistě by se celý text mohl ještě doplnit o srovnání, jak jednotlivé parlamentní i některé mimoparlamentní politické strany či koalice stran řešily dopravní a ekologické problémy během uplynulého volebního období, jakým způsobem by řešily celý soubor problémů kolem transformace Českých drah či jakým způsobem by zaváděly externí náklady (a jaké, v jaké výši, v jaké časové posloupnosti apod.) do celkových nákladů na přepravu apod. Jistě by se našly i další příklady. Odpovědí na tyto otázky je pouze to, že předložený text má být pouhým námětem, a jak už bylo výše řečeno, nikoli vyčerpávajícím "seznamem" všech problémů kolem dopravy a životního prostředí. Doufejme, že tento smysl splnil, a že jak tvůrci volebních programů, tak i jeho uživatelé, voliči, to ocení.

2. DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V PROGRAMECH STRAN V ROCE 1992

V parlamentních volbách do ČNR ČSFR v červnu 1992 se přes 5% hranici přehouplo osm politických stran a koalic: ODS-KDS (76 členů), ODA (14), KDU-ČSL (15), ČSSD (16), LSU (ČSS-SZ-ZS, 16), HSD-SMS (14), LB (KSČM-DL ČSFR, 35), SPR-RSČ (14). K 1.lednu 1996 vypadala situace v Poslanecké sněmovně ČR poněkud jinak, neboť existovalo již devět politických seskupení (mimo nezařazených poslanců), přičemž někteří poslanci stačili změnit svou původní politickou stranu: ODS (66 členů), KDS (6), ODA (16), KDU-ČSL (24), ČSSD (24), ČMUS (15), LSNS (6), LB (23), KSČM (10), SPR-RSČ (5), nezařazení (5).

Vládní koalice

Občanská demokratická strana své konkrétní názory na dopravu neuvádí, avšak z obecných cílů v oblasti životního prostředí lze uvést např. tyto myšlenky: spolu se státem se na obnovu ozdravení životního prostředí musí podílet občané, obce, nevládní organizace i regiony, je nutné uplatnit ekonomické nástroje zejména v postupném odbourání dotací cen energie apod.

Křesťanskodemokratická strana rovněž k dopravě nic konkrétního nemá. Nepřímo však s ní mohou souviset tyto obecné cíle: pro povolení nové výstavby nebo činnosti je nutné předložit komplexní ekologickou studii, která by se u větších staveb měla stát předmětem oponentního řízení za účasti veřejnosti, obnovou přirozené struktury měst by se snížily nároky na dopravu, veřejnost a občanské ekologické organizace mají důležitou roli.

Občanská demokratická aliance už má některé konkrétní představy na řešení dopravních problémů, což také vystihuje jejich motto: "Doprava musí být bezpečná, spolehlivá, ekonomická a ekologická." Představy ODA na rozvoj dopravy (bez spojitosti s ochranou životního prostředí) jsou tyto: urychleně napojit naši síť na celoevropské dopravní sítě a uplatnit normy Evropského společenství, zavést jednotný dopravní trh s ochranou proti monopolizaci a vyrovnanými podmínkami pro různé druhy dopravy, zajistit účast státu a regionů na financování dopravní cesty atd.

Křesťanskodemokratická unie - Československá strana lidová má jako jediná z vládní koalice jasné záměry v oblasti dopravy i ve vztahu k ochraně životního prostředí. Jde o celou řadu obecných i konkrétních opatření jako např.: bezodkladně napojit naší dopravní soustavu na evropské dopravní systémy, budovat a napojit naší silniční a dálniční síť na evropské komunikace, harmonizovat jednotlivé druhy dopravy, dotovat a rozvíjet železniční infrastrukturu jako součást celoevropské sítě, elektrizovat a modernizovat železniční dopravu, prosazovat úplnost železniční sítě, tj. bez rušení nerentabilních tratí, prosazovat finanční účast regionů, měst a podniků, budovat obchvaty měst, rozvíjet kombinovanou dopravu, převést dálkovou kamiónovou dopravu na železnici, rozvíjet elektrickou dopravu (na úkor autobusů), zavést např. duobusy (s elektrickým pohonem a na naftu), dobudovat a modernizovat mezinárodní letiště v Praze, vybudovat ústřední středoevropské letiště v oblasti Milovic s rychlodrážním spojením s Prahou, rozvíjet dále plavbu po Dunaji a po Odře apod.

Opoziční parlamentní strany

Česká strana sociálnědemokratická má ve svém ekologickém programu heslo: "NE devastaci země, ANO odpovědnosti k životu." Podle jejího názoru má doprava nejen ekonomickou funkci, ale i ekologickou. Domnívá se, že je hazardní omezovat stávající rozsah železniční sítě, a proto prosazuje dotace a daňové úlevy na podporu využívání čistší železniční dopravy oproti dopravě automobilové. Dále podporuje vybavení automobilů katalyzátory a daňové snížení bezolovnatého benzínu. Požaduje tarifní zatížení nákladní automobilové dopravy, zvláště při tranzitní přepravě přes naše území a zpřísnění všech technických parametrů vozidel institucí a podniků na ochranu životního prostředí apod.

Liberálně sociální unie prosazuje řadu konkrétních opatření na zlepšení dopravy: zachovat relativně neporušené části krajiny, zejména chráněných krajinných oblastí, urychleně dobudovat moderní síť komunikací a spojů, zmodernizovat dopravní síť, dobudovat systém dálnic, přičemž preferovat železniční, vodní a kombinovanou dopravu, vybudovat vysokorychlostní železniční tratě, rozvíjet hromadnou dopravu ve srovnání s dopravou individuální a dopravu kolejovou na úkor dopravy silniční, preferovat zejména železniční, říční a kombinovanou dopravu, zavádět katalyzátory do aut, budovat protihluková opatření a trasy komunikací mimo obytná území apod.

Strana zelených jako jeden ze tří subjektů LSU (dalšími byly Československá strana socialistická a Zemědělská strana) ve svém ekologickém programu prosazuje dosažení podmínek trvale udržitelného vývoje. Mezi hlavní cíle v omezení negativního vlivu dopravy na životní prostředí uvádí: preferování hromadné dopravy, využívání sociálních dotací na přepravu vybraných skupin osob, využívání dosavadní struktury železnice, obnovení železničních přechodů do sousedních zemí, modernizování železniční dopravy, podporování kombinované dopravy (zejména kontejnerů) a cyklistické dopravy (budováním cyklistických stezek), obnovení chodníků a cest pro chodce (i při územním plánování), urychlené zavádění katalyzátorů a filtrů do aut a výroby malých a úspornějších automobilů, rozšíření prodeje bezolovnatého benzínu, zajištění sběru vyjetých olejů a šrotu (včetně jejich recyklace), podpora výroby automobilů na alternativní pohon, podpora vodní dopravě a naopak upuštění od staveb vodních cest (např. kanál Dunaj-Odra-Labe), převedení dálkové nákladní dopravy na železnici, zavedení opatření na ochranu hluku a vibrací apod.

Hnutí za samosprávnou demokracii - Společnost pro Moravu a Slezsko ve svém programu především podporuje dostavbu dálniční sítě s důrazem na osu Vídeň, Brno, Olomouc, Ostrava, Katovice s napojením na Prahu a Košice, rekonstrukci navazující silniční sítě na evropské parametry, rozvoj železniční dopravy (zachovat stávající síť železnic na Moravě a ve Slezsku, dokončit elektrifikaci hlavních tahů na Moravě a ve Slezsku, včetně napojení na Vídeň), vybudování části rychlé železnice (160 - 200 km.hod.-1) mezi SRN, Prahou, Brnem a Rakouskem i s napojením na Ostravu a Slovensko, zapojení brněnského (Tuřany) a ostravského (Mošnov) letiště do evropského mezinárodního dopravního systému. Kromě toho navrhuje z ekologického a ekonomického hlediska prošetřit možnosti využití říčních cest a případně zahájit některé vodní stavby apod.

Levý blok (KSČM, DL ČSFR) jako koalice dvou stran ve svém programu neuvádí žádné konkrétní informace o dopravě a životním prostředí, kromě snad názoru, že "...zdravé životní prostředí pro všechny je jedním z nejvýznamnějších společenských cílů...".

Komunistická strana Čech a Moravy jako svou hlavní zásadu v omezování negativního vlivu dopravy na životního prostředí navrhuje využívat ekologicky čistší hromadnou dopravu namísto individuálního automobilismu. Jejich konkrétní záměry, zejména pro zlepšení kvality ovzduší, jsou následující: vyžadovat katalyzátory u nových aut, neomezovat železniční dopravu (modernizovat hlavní železniční tahy a převést na železnici většinu kamiónové dopravy), budovat chybějící obchvaty měst, silniční dopravu vykázat z center měst, z lázní, z městských a památkových rezervací a z národních parků, preferovat elektrickou hromadnou dopravu, snížit hlučnost dopravních prostředků apod.

Demokratická levice ČSFR v oblasti dopravy nepředkládá žádné konkrétní záměry. Naproti tomu v oblasti ochrany životního prostředí navrhuje soustavnou péči o jeho zlepšování, která nemůže být ponechána jen na místním úsilí a nesmí být odsouvána na zítřek (už dnes je na mnohé pozdě).

Sdružení pro republiku - Republikánská strana Československa neuvádí žádné své záměry a představy (ani konkrétní, ani obecné), jak řešit dopravní problémy.

Mimoparlamentní strany (výběr)

Klub angažovaných nestraníků ekologický program staví na třech základních pilířích, jimiž jsou ekologická výchova, legislativa a sankce. K dopravě se přímo i nepřímo vztahují tyto požadavky, které bude strana prosazovat a podporovat: účelné využívání krajiny v souladu s ekologickými požadavky (ochrana proti erozi), ekologické druhy dopravy, užívání bezolovnatého benzínu a katalyzátorů atd.

Svobodní demokraté (Občanské hnutí) prosazují přiblížení se k ideálu harmonie mezi člověkem a přírodou, a to prostřednictvím trvale udržitelného života. Hlavním přímým prostředkem k naplnění jejich cíle v oblasti dopravy je rozvoj veřejné dopravy, zejména železniční.

3. VLIV DOPRAVY NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SOCIOLOGICKÝ PRŮZKUMU)

Institut pro výzkum veřejného mínění (IVVM) zjišťoval v rozsáhlém sociologickém názory občanů ČR na vybrané problémy životního prostředí na základě požadavku MŽP ČR. Výzkum proběhl ve dnech 16.-28.2.1994 s výběrovým souborem 2 047 respondentů (občanů starších 15 let). Výsledky, které se týkaly dopravy, jsou následující:

* Až 65% dotázaných uvedlo, že jejich domácnost vlastní osobní automobil. Oproti zjištění z roku 1990 vzrostl podíl těch, kte ří tento automobil denně používají k cestě do zaměstnání ze 7% na 16%. Větší část (11%) uvedla, že používání auta vyžaduje je jich způsob zaměstnání.

* K denním cestám do zaměstnání používají automobil častěji pod nikatelé a živnostníci (55%), občané vysokoškolsky vzdělaní (26%), lidé ve věku 33-44 let (22%) a muži (22%). Z regionální ho hlediska pak především v Praze (21%) a dále v kraji jihočeském a jihomoravském (po 19%). Častější je používání au tomobilu ve městech nad 100 000 obyvatel (20%).

* U velké části respondentů, kteří využívají automobil denně, ale není to pro ně nezbytné, a u těch, kteří jezdí do zaměstnání občas, bylo zjištěno, že by za určitých okolností dali přednost veřejné dopravě. Menší části z nich požadovala zlepšit podmínky pro cestu pěšky nebo na kole. Bližší informace ukazuje tabulka č.11, z které je zřejmé, že přibližně třetina občanů, kromě poslední nabídky, je k předloženým variantám lhostejná.

Tab. 1: Za jakých podmínek byste auto přestal k cestám do zaměstnání používat?
Druh podmínky ANO NE NEVÍM
Veřejná doprava se nesmí zdražit, ale zlevnit 61 30 9
Veřejná doprava musí dobře fungovat 59 32 9
Zvýší se ceny nebo náklady na provoz aut 52 35 13
Zlepší se podmínky pro cestu pěšky nebo na kole 35 57 8

1.1.1996

RNDr.Miroslav Patrik,
Děti Země, vedoucí sekce Za ekologicky čistou dopravu (student politologie FF MU v Brně)



Připravil: petr.hlobil@ecn.cz
Monday, March 04, 1996.