Tisková zpráva

(25. dubna l996)


Kancelář Zeleného kruhu Zuzana D r h o v á
Lublaňská l8 (odborný garant projektu)
l2O OO Praha 2 Marie Haisová
tel.+ fax: 02 /29 60 48 (vedoucí kanceláře ZK)
Nadace H. Bölla, agentura BioCIT Karel Merhaut
Chlumova l7 (Petr Hlobil)
l3O OO Praha 3
tel. + fax: 02 /272 345

Občanské iniciativy připravily předvolební dárek voličům:

příručku na téma

s l o v a

a

s k u t k y

politických stran pro životní prostředí

s názvem

Pověz mi, kdo je nejkrásnější


Občané, ekologické organizace i některé politické strany se shodují, že informovanost veřejnosti o stavu životního prostředí a krocích k jeho nápravě je nedostatečná. Stejně část veřejnosti klasifikuje i úroveň řešení ekologických problémů. Ani před parlamentními volbami jim však není věnována dostatečná pozornost a předvolebním diskuzím vévodí jiná témata. I tam, kde však ekologické otázky politickými stranami slovně reflektovány byly a jsou, vyvstává dilema: následují za jejich postoji a prohlášeními konkrétní aktivity (např. zákonodárné v parlamentu) nebo vše zůstává jen předvolební aj. proklamací? Vnucuje se otázka - jak by vypadal obraz rozhodujících stran v objektivním zrcadle faktů?

Voličům se zájmem o poměr slov a skutků politických stran na tomto poli vyšel vstříc počin Kanceláře Zeleného kruhu a dalších organizací spočívající ve srovnávací analýze na téma Politické strany a životní prostředí. V podobě l20stránkové přehledné brožury ji organizátoři v těchto dnech - jako příspěvek   ke   Dni   Země ´96 - nabízejí veřejnosti   pod    názvem "Pověz mi, kdo je nejkrásnější."

Je třeba zdůraznit, že smyslem publikace nebylo doporučit "ekologicky se chovající" stranu, nýbrž zpracovat nestranné, n e k o m e n t o v a n é srovnání, z něhož si závěry musí volič učinit sám.

Použity byly standardní sociologické metody uplatněné vůči stranám, které k říjnu ´95 dosáhly podle IVVM volebních preferencí přes 2%. Šlo o osm subjektů: ODS, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, SPR-RSČ, ODA, LB SD-LSNS. Autoři projektu, na němž se podíleli Nadace Partnerství, Nadace H.Bölla, Společnost pro sociální bádání, Ústav pro ekopolitiku, Recyklační skupina, Brontosauří ekocentrum, Děti Země, Nadace Rosa, Hnutí Duha a STUŽ, se zaměřili na tři informační zdroje: tisk - vypracován byl přehled výroků tiskových mluvčích či představitelů stran odrážejících postoje k zásadním otázkám ochrany prostředí (od pololetí ´92 do listopadu ´95) přehled hlasování jednotlivých poslaneckých klubů parlamentu o zákonech k životnímu prostředí volební programy stran pro nadcházející volby - jejich rozbor byl nejvíce očekávaným zdrojem informací (ve snaze získat odpovědi i na konkrétnější otázky byli předsedové stran požádáni o doplňující interview).

Záměru uskutečnit tyto rozhovory nevyšly, bohužel, vstříc dvě politické síly: SPR-RSČ a ODS ! U první z nich bylo možno s neochotou do jisté míry počítat, u nejsilnější parlamentní strany byl však výsledný postoj ochuzením shromážděných informací, byť je v jistém smyslu výmluvný. Sekretariát ODS určil jako ekologického mluvčího ministra životního prostředí Františka Bendu, který z předložených otázek "nabyl přesvědčení, že by jeho odpovědi mohly být negativně využity k polemice kolem volebního programu ODS" a tazatelé byli odkázáni pouze na tento program. Uvedený přístup ministra, z hlediska tématiky klíčového, i absence jím formulovaných názorů nabyly na významu zvláště v kontextu kritiky opozičních i koaličních stran, kterou jejich představitelé při kontaktu s řešiteli studie na adresu ministra i MŽP nešetřili: KDU-ČSL vytýká ministerstvu nevyužití pravomocí a nástrojů, ODA naznačuje totéž a připojuje výhradu, že si MŽP nad ostatními rezorty nevymohlo stejnou "supervizi" jakou má ministerstvo financí ve fiskální oblasti, opoziční strany kritizují nekoncepčnost práce a ztrátu kompetencí MŽP...

Ze závěrů studie:

Z první části věnované přehledu postojů stran v médiích plyne, že tento monitorink výsledný obraz může jen dokreslit. Není však bez zajímavosti konfrontace výroků z let l993 - 95 se zněním současných volebních programů. Pokud jde o postoj ODS k ochraně prostředí, odvozovaný především z názorů Václava Klause v článcích v Lidových novinách, musí být vnímán v paradoxním kontextu často si protiřečících výroků ministra Bendy. U opozičních stran autoři publikace většinou (ČSSD, KSČM, LB) postrádali konstruktivnější kritiku. U SD-LSNS je patrno, že s návrhem ekologické daňové reformy, jedním ze stěžejních bodů volebního programu, vystoupili již zpočátku roku ´94.

V druhé pasáži zaměřené na mapování parlamentních aktivit bylo vzhledem k technickým komplikacím registrace hlasování v parlamentu možno pro názornost využít jen přehledů hlasování k zákonům a pozměňovacím návrhům od konce roku l994.

Na pozadí známé skutečnosti, že končící volební období bylo na nové "ekologické" zákony chudé, lze říci, že nejvíc se v diskutovalo o k zákonu o lesích (ll5 pozměňovacích návrhů) a k ozónovému zákonu i jeho novele. Další kontroverzní zákony - atomový, horní, vodní či stavební - byly odsouvány a je pravděpodobné, že v tomto volebním období již přijaty nebudou.

Na vzorku dostatečně podložených i diskutovaných zákonů (lesní, ozónový, o vnitrozemské plavbě a ochraně spotřebitele) lze doložit, že ve třech ze čtyř případů hlasovala ve prospěch z ekologického hlediska negativních návrhů většina klubu LB, v polovině případů je podpořila většina klubů ODS a KSČM. Převážně pro pozitivní opatření hlasovaly dle názoru řešitelů kluby ČSSD, ODA a KDU-ČSL, avšak jednoznačně (na l00%) nepodporoval pozitivní opatření klub žádný.

Z třetího oddílu vyhrazenému analýze volebních programů a slibů plyne, že nejčastěji chtějí politické strany řešit následující:

  1. dopracovat legislativu Přestože v ročence MŽP z roku l990 se píše, že "právní předpisy jako jeden z hlavních nástrojů by měly být postupně zpracovány spolu s ostatními nástroji do roku 1993", řada důležitých zákonů ještě chybí. Tempo jejich přijímání se výrazně zpomalilo.. Od roku 1993 bylo přijato osm nových či pozměněných norem (jen v r. l991 jich bylo 9). Během volebního období byly postupně oslabovány pravomoce MŽP - v oblasti územního plánování, lesů, předkladatelem horního zákona je po dohadech ministerstvo hospodářství... Ke ztrátě kompetencí k územnímu plánování se F. Benda vyjádřil takto: "Myslím, že svým způsobem můžeme ekologizovat jiná ministerstva. My tu změnu proto posuzujeme i tak, že je to, jako když vdáváte dceru." (Prostor, 1993)
  2. upravit poplatky za vypouštění znečišťujících látek ( v programu ODS, KDU-ČSL, SPR-RSČ, ODA) Zákon o ovzduší z roku 1991 stanovil limity, kterých mají podniky v roce 1998 dosáhnout. Zdaleka ne všechny podniky je budou schopny dodržet a lze očekávat silný tlak na změkčení zákona, příp. udělování výjimek. Pro přechodnou dobu navrhují zavést obchodovatelné licence ODA a SD-LSNS.
  3. zavést ekologické daně (Daň na ochranu ŽP je podle zákona o soustavě daní její součástí, je však jedinou daní dosud nezavedenou.) Požadavek zatížit produkce, které výrazně a dlouhodobě škodí prostředí, je zmíněn v programu ČSSD (v duchu legislativy EU), v programu ODA (zdanit vstupy pro výrobu obalů, paliva, surovinová daň), také KDU-ČSL chce posílit odpovědnost podnikatelů za škody na ŽP ekologickou daní. KSČM hovoří o progresivních ekodaních, SD-LSNS navrhují ekologickou daňovou reformu (je to stěžejní bod jejich programu). V interview se k nutnosti ekologizace daňové soustavy přihlásily všechny sledované strany (ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODA, LB). Nevyjádřila se ODS (v programu hovoří o přehlednosti daňového systému a o zvýrazňování prvků zvýhodňujících výrobky a činnosti šetrné k ŽP ) a SPR-RSČ (hovoří o daňových úlevách).
  4. postupně narovnávat ceny energií, jako základní předpoklad energetických úspor. Zde se shodují všechny strany s výjimkou SPR-RSČ, která se nevyjádřila. ODS, ODA, KDU-ČSL se o postupné deregulaci cen energií zmiňují ve volebních programech. SD-LSNS, ČSSD, LB a KSČM se k této otázce ve volebních programech nevyjadřují. Z interview však vyplynulo, že výhledově postupnou deregulaci cen předpokládají. KSČM, LB a ČSSD hovoří zároveň o sociální kompenzaci potřebným.
  5. zlepšit informovanost o stavu ŽP a možném ekologicky šetrném chování. ODA navrhuje informační centra ve spolupráci státu, samospráv a občanských iniciativ a každoročně předkládat parlamentu výroční zprávu o ŽP. ČSSD hovoří o státním systému ochrany spotřebitelů, o rozšíření programu ekologicky šetrných výrobků na předměty běžné spotřeby. LB je pro informační centra při jednotlivých stupních státní správy. SD-LSNS chybí zákon o označování výrobků informacemi jak naložit s obalem.

Strany se vesměs shodují (až na KDU-ČSL, ODS, SPR-RSČ) na potřebě zákona o přístupu k informacím a jejich ochraně. Všechny strany chtějí posilovat samosprávné prvky demokracie, podporují občanské iniciativy a nevládní organizace (kromě ODS, republikáni namísto toho hovoří o místní samosprávě).


Porovnání programů z hlediska ekologické tématiky:


* * *
Podrobnější informace lze získat v publikaci Pověz mi, kdo je nejkrásnější (Politické strany a životní prostředi), kterou distribuuje Zelený kruh, Lublaňská 18, 120 00 Praha 2, tel.: 02 - 296048


agentura BioCIT

pozn.: akce   předchází   pozoruhodné  veřejné  besedě  s   politiky, konané  za  účasti zástupců politických stran 30. 4. od l6 h v Olomouci (S klub, třída l7. listopadu) v rámci tradičních Ekologických dnů Olomouc)

účast přislíbili: ODS M. Macek, KDU-ČSL V. Holáň, ODA D. Kroupa, ČSSD M. Zeman, SD-LSNS J. Dienstbier, KSČM M. Ransdorf, DEU A. Hromádková