Tisková zpráva
(25. dubna l996)
Kancelář Zeleného kruhu |
|
Zuzana D r h o v á |
Lublaňská l8 |
|
(odborný garant projektu) |
l2O OO Praha 2 |
|
Marie Haisová |
tel.+ fax: 02 /29 60 48 |
|
(vedoucí kanceláře ZK) |
|
|
|
|
|
|
Nadace H. Bölla, agentura BioCIT |
|
Karel Merhaut |
Chlumova l7 |
|
(Petr Hlobil) |
l3O OO Praha 3 |
|
|
tel. + fax: 02 /272 345 |
|
|
Občanské iniciativy připravily předvolební dárek voličům:
příručku na téma
politických stran pro životní prostředí
s názvem
Pověz mi, kdo je nejkrásnější
Občané, ekologické organizace i některé politické strany se
shodují, že informovanost veřejnosti o stavu životního prostředí a
krocích k jeho nápravě je nedostatečná. Stejně část veřejnosti
klasifikuje i úroveň řešení ekologických problémů. Ani před
parlamentními volbami jim však není věnována dostatečná pozornost
a předvolebním diskuzím vévodí jiná témata. I tam, kde však ekologické
otázky politickými stranami slovně reflektovány byly a jsou, vyvstává
dilema: následují za jejich postoji a prohlášeními konkrétní aktivity
(např. zákonodárné v parlamentu) nebo vše zůstává jen předvolební aj.
proklamací? Vnucuje se otázka - jak by vypadal obraz rozhodujících
stran v objektivním zrcadle faktů?
Voličům se zájmem o poměr slov a skutků politických stran na
tomto poli vyšel vstříc počin Kanceláře Zeleného kruhu a dalších
organizací spočívající ve srovnávací analýze na téma Politické strany
a životní prostředí. V podobě l20stránkové přehledné brožury ji
organizátoři v těchto dnech - jako příspěvek ke Dni Země ´96 -
nabízejí veřejnosti pod názvem "Pověz mi, kdo je nejkrásnější."
Je třeba zdůraznit, že smyslem publikace nebylo doporučit
"ekologicky se chovající" stranu, nýbrž zpracovat nestranné, n e k o
m e n t o v a n é srovnání, z něhož si závěry musí volič učinit sám.
Použity byly standardní sociologické metody uplatněné vůči stranám,
které k říjnu ´95 dosáhly podle IVVM volebních preferencí přes 2%.
Šlo o osm subjektů: ODS, ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, SPR-RSČ, ODA, LB
SD-LSNS. Autoři projektu, na němž se podíleli Nadace Partnerství,
Nadace H.Bölla, Společnost pro sociální bádání, Ústav pro ekopolitiku,
Recyklační skupina, Brontosauří ekocentrum, Děti Země, Nadace Rosa,
Hnutí Duha a STUŽ, se zaměřili na tři informační zdroje:
tisk - vypracován byl přehled výroků tiskových mluvčích či
představitelů stran odrážejících postoje k zásadním otázkám ochrany
prostředí (od pololetí ´92 do listopadu ´95)
přehled hlasování jednotlivých poslaneckých klubů parlamentu o
zákonech k životnímu prostředí
volební programy stran pro nadcházející volby - jejich rozbor byl
nejvíce očekávaným zdrojem informací (ve snaze získat odpovědi i na
konkrétnější otázky byli předsedové stran požádáni o doplňující
interview).
Záměru uskutečnit tyto rozhovory nevyšly, bohužel, vstříc dvě
politické síly: SPR-RSČ a ODS ! U první z nich bylo možno s neochotou
do jisté míry počítat, u nejsilnější parlamentní strany byl však
výsledný postoj ochuzením shromážděných informací, byť je v jistém
smyslu výmluvný. Sekretariát ODS určil jako ekologického mluvčího
ministra životního prostředí Františka Bendu, který z předložených
otázek "nabyl přesvědčení, že by jeho odpovědi mohly být negativně
využity k polemice kolem volebního programu ODS" a tazatelé byli
odkázáni pouze na tento program. Uvedený přístup ministra, z hlediska
tématiky klíčového, i absence jím formulovaných názorů nabyly na
významu zvláště v kontextu kritiky opozičních i koaličních stran,
kterou jejich představitelé při kontaktu s řešiteli studie na adresu
ministra i MŽP nešetřili: KDU-ČSL vytýká ministerstvu nevyužití
pravomocí a nástrojů, ODA naznačuje totéž a připojuje výhradu, že si
MŽP nad ostatními rezorty nevymohlo stejnou "supervizi" jakou má
ministerstvo financí ve fiskální oblasti, opoziční strany kritizují
nekoncepčnost práce a ztrátu kompetencí MŽP...
Ze závěrů studie:
Z první části věnované přehledu postojů stran v médiích plyne, že
tento monitorink výsledný obraz může jen dokreslit. Není však bez
zajímavosti konfrontace výroků z let l993 - 95 se zněním současných
volebních programů. Pokud jde o postoj ODS k ochraně prostředí,
odvozovaný především z názorů Václava Klause v článcích v Lidových
novinách, musí být vnímán v paradoxním kontextu často si protiřečících
výroků ministra Bendy. U opozičních stran autoři publikace většinou
(ČSSD, KSČM, LB) postrádali konstruktivnější kritiku. U SD-LSNS je
patrno, že s návrhem ekologické daňové reformy, jedním ze stěžejních
bodů volebního programu, vystoupili již zpočátku roku ´94.
V druhé pasáži zaměřené na mapování parlamentních aktivit bylo
vzhledem k technickým komplikacím registrace hlasování v parlamentu
možno pro názornost využít jen přehledů hlasování k zákonům a
pozměňovacím návrhům od konce roku l994.
Na pozadí známé skutečnosti, že končící volební období bylo na nové
"ekologické" zákony chudé, lze říci, že nejvíc se v diskutovalo o k
zákonu o lesích (ll5 pozměňovacích návrhů) a k ozónovému zákonu i jeho
novele. Další kontroverzní zákony - atomový, horní, vodní či stavební
- byly odsouvány a je pravděpodobné, že v tomto volebním období již
přijaty nebudou.
Na vzorku dostatečně podložených i diskutovaných zákonů (lesní,
ozónový, o vnitrozemské plavbě a ochraně spotřebitele) lze doložit, že
ve třech ze čtyř případů hlasovala ve prospěch z ekologického hlediska
negativních návrhů většina klubu LB, v polovině případů je podpořila
většina klubů ODS a KSČM. Převážně pro pozitivní opatření hlasovaly
dle názoru řešitelů kluby ČSSD, ODA a KDU-ČSL, avšak jednoznačně (na
l00%) nepodporoval pozitivní opatření klub žádný.
Z třetího oddílu vyhrazenému analýze volebních programů a slibů plyne,
že nejčastěji chtějí politické strany řešit následující:
- dopracovat legislativu
Přestože v ročence MŽP z roku l990 se píše, že "právní předpisy jako
jeden z hlavních nástrojů by měly být postupně zpracovány spolu s
ostatními nástroji do roku 1993", řada důležitých zákonů ještě chybí.
Tempo jejich přijímání se výrazně zpomalilo.. Od roku 1993 bylo
přijato osm nových či pozměněných norem (jen v r. l991 jich bylo 9).
Během volebního období byly postupně oslabovány pravomoce MŽP - v
oblasti územního plánování, lesů, předkladatelem horního zákona je po
dohadech ministerstvo hospodářství... Ke ztrátě kompetencí k územnímu
plánování se F. Benda vyjádřil takto: "Myslím, že svým způsobem můžeme
ekologizovat jiná ministerstva. My tu změnu proto posuzujeme i tak, že
je to, jako když vdáváte dceru." (Prostor, 1993)
- upravit poplatky za vypouštění znečišťujících látek ( v programu
ODS, KDU-ČSL, SPR-RSČ, ODA)
Zákon o ovzduší z roku 1991 stanovil limity, kterých mají podniky v
roce 1998 dosáhnout. Zdaleka ne všechny podniky je budou schopny
dodržet a lze očekávat silný tlak na změkčení zákona, příp. udělování
výjimek. Pro přechodnou dobu navrhují zavést obchodovatelné licence
ODA a SD-LSNS.
- zavést ekologické daně
(Daň na ochranu ŽP je podle zákona o soustavě daní její součástí, je
však jedinou daní dosud nezavedenou.) Požadavek zatížit produkce,
které výrazně a dlouhodobě škodí prostředí, je zmíněn v programu ČSSD
(v duchu legislativy EU), v programu ODA (zdanit vstupy pro výrobu
obalů, paliva, surovinová daň), také KDU-ČSL chce posílit odpovědnost
podnikatelů za škody na ŽP ekologickou daní. KSČM hovoří o
progresivních ekodaních, SD-LSNS navrhují ekologickou daňovou reformu
(je to stěžejní bod jejich programu). V interview se k nutnosti
ekologizace daňové soustavy přihlásily všechny sledované strany (ČSSD,
KDU-ČSL, KSČM, ODA, LB). Nevyjádřila se ODS (v programu hovoří o
přehlednosti daňového systému a o zvýrazňování prvků zvýhodňujících
výrobky a činnosti šetrné k ŽP ) a SPR-RSČ (hovoří o daňových
úlevách).
- postupně narovnávat ceny energií, jako základní předpoklad energetických úspor.
Zde se shodují všechny strany s výjimkou SPR-RSČ, která se
nevyjádřila. ODS, ODA, KDU-ČSL se o postupné deregulaci cen energií
zmiňují ve volebních programech. SD-LSNS, ČSSD, LB a KSČM se k této
otázce ve volebních programech nevyjadřují. Z interview však
vyplynulo, že výhledově postupnou deregulaci cen předpokládají. KSČM,
LB a ČSSD hovoří zároveň o sociální kompenzaci potřebným.
- zlepšit informovanost o stavu ŽP a možném ekologicky šetrném
chování.
ODA navrhuje informační centra ve spolupráci státu, samospráv a
občanských iniciativ a každoročně předkládat parlamentu výroční zprávu
o ŽP. ČSSD hovoří o státním systému ochrany spotřebitelů, o rozšíření
programu ekologicky šetrných výrobků na předměty běžné spotřeby. LB je
pro informační centra při jednotlivých stupních státní správy. SD-LSNS
chybí zákon o označování výrobků informacemi jak naložit s obalem.
Strany se vesměs shodují (až na KDU-ČSL, ODS, SPR-RSČ) na potřebě
zákona o přístupu k informacím a jejich ochraně. Všechny strany chtějí
posilovat samosprávné prvky demokracie, podporují občanské iniciativy
a nevládní organizace (kromě ODS, republikáni namísto toho hovoří o
místní samosprávě).
Porovnání programů z hlediska ekologické tématiky:
- Od ostatních volebních programů se výrazně liší komplexně pojatý
program SD-LSNS, který neodděluje ekologickou a hospodářskou politiku.
Navrhovaná ekologická daňová reforma je stěžejním bodem programu
stejně jako princip trvale udržitelného rozvoje. Program SD-LSNS (dílo
SD) však vznikal za odlišných podmínek, než jsou ty současné (spojení
SD a LSNS, úmrtí J. Vavrouška, odchod "ekologického mluvčího" strany
M. Bursíka z kandidátní listiny).
- Volební program ODS se odlišuje od ostatních uspokojením ze současného
přístupu k ochraně ŽP a zlepšujícího se stavu (čistota ovzduší a vod).
- KSČM vytýká vládě "svobodu a demokracii jen pro bohaté, byrokracii pro
všechny", nárůst zločinnosti atd. Výtka k ekologické politice se
neuvádí. Základním požadavkem je výhradní státní vlastnictví
nerostného bohatství, přírodních zásob vod, vodních toků, základního
lesního a půdního fondu a energetických zařízení využívajících
jadernou energii.
- Volební program SPR-RSČ jako jediný zmiňuje ochranu zvířat a požaduje
novelizaci zákona na jejich ochranu.. Za zmínku stojí požadavek - při
nezjednání nápravy u znečišťovatelů, okamžitě odvolat vedení podniku.
- Levý blok nazval část věnovanou životnímu prostředí "Za trvale
udržitelný způsob života" a obecné obhajobě principu věnuje většinu
pasáže. LB jako jediný v části o zahraniční politice zmiňuje "základní
sociální a politický problém dnešního světa - rozpor mezi Severem a
Jihem".
- K principu trvale udržitelného rozvoje se hlásí také ČSSD. Příznačná
je pro ni snaha přiblížit se svým programem evropským sociálně
demokratickým stranám. Znamená to např. zavedení ekologické daňové
soustavy (není ale zmíněna v kapitole věnované daním a rozpočtu). ČSSD
bude prosazovat státní systém ochrany spotřebitelů, posílení České
inspekce ŽP a zpřísnění ekologických a hygienických norem dovážených
výrobků.
- Prioritou KDU-ČSL je snižovat rizika pro zdraví lidí (ale např. není
řešena ochrana spotřebitelů). Věcně se vyjadřuje k ochraně vod. Jsou
zde zmíněny ekologické daně, minimalizace odpadů, pozornost je
věnována dopravě, vzniku samostatných regionálních fondů životního
prostředí. Princip trvale udržitelného rozvoje opisuje ("trvale
směřovat k omezování ekologických a zdravotních rizik, které činnost
lidí přináší, k šetrnému využívání přírodních zdrojů a k ochraně
biosféry na celé planetě").
- ODA vychází ze zásady omezovat státní přerozdělování a kontrolu
státních výdajů, což důsledně uplatňuje v ekologické politice.
Jednoznačně upřednostňuje tržní mechanismy. Na rozdíl od roku 1992 se
nezmiňuje o energetice, přestože to je sektor, za který byla ODA v
uplynulém období plně odpovědná. Prioritou je zvýšit tempo
odstraňování starých škod.
* * *
Podrobnější informace lze získat v publikaci Pověz mi, kdo je
nejkrásnější (Politické strany a životní prostředi), kterou
distribuuje Zelený kruh, Lublaňská 18, 120 00 Praha 2, tel.: 02 -
296048
agentura BioCIT
pozn.: akce předchází pozoruhodné veřejné besedě s politiky,
konané za účasti zástupců politických stran 30. 4. od l6 h v
Olomouci (S klub, třída l7. listopadu) v rámci tradičních Ekologických
dnů Olomouc)
účast přislíbili: ODS M. Macek, KDU-ČSL V. Holáň, ODA D. Kroupa,
ČSSD M. Zeman, SD-LSNS J. Dienstbier, KSČM M. Ransdorf, DEU
A. Hromádková