Informace z Parlamentu

Co se veřejnost může dozvědět o poslancích, které si zvolila v parlamentních volbách jako své zástupce? Pomineme-li kusé informace ve sdělovacích prostředcích (viz část 1), zbývají nám materiály získané na tiskovém oddělení Parlamentu, které zahrnují seznamy projednávaných zákonů, pozměňovacích návrhů a přehled o hlasování. Pro vybrané zákony tak mohla být provedena analýza hlasování po poslaneckých klubech.
Od roku 1995 vychází Parlamentní Zpravodaj - nejobsáhlejší zdroj informací, které veřejnost o práci Parlamentu může získat.

"Systém péče o životní prostředí se začal budovat počátkem roku 1990. Právní předpisy jako jeden z hlavních nástrojů by měly být postupně zpracovány spolu s ostatními nástroji do roku 1993" (Ročenka MŽP z roku 1990, str. 300).

Věstník MŽP ČR z ledna 1996 uvádí seznam obecně závazných právních předpisů, instrukcí, metodických pokynů, návodů a sdělení platných v resortu životního prostředí České republiky ke dni 1. 1. 1996. Zde se dočteme, že v roce 1991 byly ČNR schváleny čtyři zásadní zákony týkající se ochrany životního prostředí , v roce 1992 tři zákony, v roce 1993 jeden, v roce 1994 ani jeden (doplnění zákona o ochraně ovzduší), v roce 1995 dva. Dosud nebyl přijat zákon o vodách ani horní zákon, o jejichž potřebnosti se mluví již několik let. V parlamentu jsou v roce 1996 narychlo projednávány čtyři zákony, jejichž předkladatelem je MŽP a další tři, které se ochrany životního prostředí bezprostředně týkají a jejichž předkladatelem jsou jiná ministerstva. Výčet přijatých či projednávaných zákonů týkajících se ochrany životního prostředí v letech 1991 - 1996 (dle Věstníku MŽP ČR, 1/1996) uvádí následující přehled:


rok 1991

  • Zákon ČNR o Státním fondu životního prostředí (388/1991Sb.)

  • Zákon ČNR o České inspekci životního prostředí a její působnosti v ochraně lesa (282/1991 Sb.)

  • Zákon o ovzduší (309/1991 Sb.)

  • Zákon ČNR o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečišťování (389/1991 Sb).

  • Zákon o odpadech (238/1991 Sb.)

  • Zákon ČNR o státní správě v odpadovém hospodářství, ve znění zákona ČNR č. 466/1992 Sb. (311/ 1991 Sb.)

  • Zákon ČNR o geologických pracích a o Českém geologickém úřadu - ve znění zákona č. 543/1991 Sb. (62/1988 Sb.)

  • Zákon o ochraně a využití nerostného bohatství č. 44/1988 Sb. (ve znění zákona ČNR č 541/1991)

  • Zákon ČNR o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě č. 61/1988 Sb. (ve znění zákona č. 542/1991 Sb.).

  • rok 1992

  • Zákon o životním prostředí (17/ 1992 Sb.)

  • Zákon ČNR o ochraně přírody a krajiny (114/1992 Sb.)

  • Zákon ČNR o ochraně zemědělského půdního fondu (334/1992 Sb.)

  • Zákon ČNR o posuzování vlivů na životní prostředí (244/1992 Sb.)

  • Zákon ČNR o poplatcích za uložení odpadů (62/1992 Sb.)

  • Zákon ČNR o státní správě ve vodním hospodářství - úplné znění zákona 23/ 1992 Sb. (130/1974 Sb.)

  • Zákon ČNR o poplatcích ve vodním hospodářství č. 281/ 1992 Sb.

  • Zákon o státní správě v odpadovém hospodářství (č.466/1992 Sb.)


  • rok 1993

  • ozonový zákon (211/1993 Sb. - v roce 1995 novelizován)

  • Změna zákona o hornické činnosti , výbušninách a o státní báňské správě č. 61/ 1988 Sb. (č. 169/1993 Sb.))

  • Změna zákona o ochraně a využití nerostního bohatství č. 44/1988 (168/1993 Sb.)

  • Doplnění zákona ČNR o ochraně zemědělského půdního fondu č. 334/1992 Sb. (č. 10/1993 Sb.)


  • rok 1994

  • Zákon o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami , upravující zákon 309/1991 Sb. a č. 218/1992 Sb. (211/1994 Sb.)

  • rok 1995

  • Zákon o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon - 289/1995
  • Sb.)

  • Zákon o ochraně ozonové vrstvy Země (86 / 1995 Sb.)

  • Zákon ČNR o poplatcích za uložení odpadů č. 62/1992 Sb. ( ve znění zákona č. 41/1995 Sb.)


  • rok 1996 (první čtvrtletí, návrhy zákonů předložených MŽP)

  • Návrh novely zákona o odpadech

  • Návrh zákona o vyhlášení Národního parku Labské pískovce - odložen

  • Návrh zákona o vodách

  • Návrh zákona o podmínkách dovozu a vývozu ohrožených druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin
  • Ochrany životního prostředí se týkají i další zákony, předložené jinými ministerstvy:

  • Návrh atomového zákona (předkládá MPO)

  • Návrh horního zákona (předkládá MH)

  • Návrh stavebního zákona (předkládá MH)


  • Ze zákonů, které byly přijaty za uplynulé volební období, bylo konzultanty Zeleného kruhu vybráno sedm, u nichž byla provedena analýza hlasování po poslaneckých klubech. Jsou to tyto zákony, resp. jejich novely:

    Novela zákona o ochraně ozónové vrstvy Země.
    Lesní zákon.
    Zákon o vnitrozemské plavbě.
    Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci.
    Novela zákona o poplatcích za uložení odpadů.
    Novela zákona o ochraně spotřebitele.
    Novela zákona o ochraně ovzduší.

    Jsou to zákony z roků 1994 a 1995. U starších zákonů se nám nepodařilo získat podklady pro vyhodnocení, protože v této době ještě nebyl zaveden elektronický systém hlasování. V přiložené tabulce je uvedeno, jak poslanci k jednotlivým zákonům hlasovali.

    Předkládáme stručné komentáře k těmto zákonům.


    Zákon o ochraně ozonové vrstvy Země č. 86/1995 Sb.


    Podstata zákona
    Tento zákon mění a doplňuje zákon č. 211/1993 Sb., tzv. ozonový zákon. Návrh ozonového zákona předložila skupina koaličních a opozičních poslanců, které vedl P. Seifer (původně SZ, nyní ČSSD). V průběhu plenárního zasedání parlamentu byl po vystoupení některých členů vlády (F. Benda a V. Dlouhý) narychlo přepracován a změkčen tak, že nevyhovoval mezinárodním úmluvám.

    Zákon z roku 1995 nově zavádí povinnost označovat látky poškozující ozonovou vrstvu (LPOV) a výrobky, takové látky obsahující, zákonem stanoveným textem a zacházet s nimi jen na základě povolení MŽP. Termín zákazu tzv. tvrdých freonů stanovuje na 1. 7. 1995, užití tzv. měkkých freonů do rozprašovačů se zakazuje od 1. 1. 1997. Od stejného data nesmí být zvyšována výroba měkkých freonů, která musí být spolu s dovozem ukončena do 1. 1. 2O15. Zákon zvyšuje poplatek za vyráběné a dovážené freony ze 100 Kč na 200 Kč, ruší však poplatky za u nás vyrobené freony určené na vývoz. Zavádí také řadu vyjímek, odůvodněných potřebou freonů pro obranu státu, jaderná zařízení či bezpečnost leteckého provozu. Pro všechny tyto oblasti již existují nefreonové náhrady.

    V průběhu projednávání zákona bylo podáno devět pozměňovacích návrhů pěti poslanci. Poslanec Václav Frank (KSČM) navrhl určit konečné datum výroby, dovozu a vývozu LPOV na 1. 1. 2015. Pro návrh hlasovalo více než 90% poslanců z klubu KDS, KSČM, SPR-RSČ a KDU-ČSL, většina poslanců z klubu ČMUS, ČSSD, LSNS, ODA, ODS. Proti byla většina klubu LB.

    Radim Špaček (ODA) navrhl zachovat vládou navržený poplatek 200 kč pouze pro tzv. tvrdé freony. Návrh podpořila většina klubu ČMUS a ODA, proti byla většina klubu ODS a prakticky všichni poslanci z klubů ČSSD, KDS, KDU-ČSL, KSČM, LB, LSNS a SPR-RSČ.

    Druhý návrh poslance Špačka, snížit 200 Kč poplatek za 1 kg vyrobené či dovezené LPOV na 100 Kč, podpořil J. Macháček (ČMUS). Pro tento pozměňovací návrh hlasovala většina klubu ČMUS a LB. Proti byla těsná většina klubu ODA, výrazná většina klubu ČSSD a prakticky všichni poslanci z klubu KDS, KDU-ČSL, KSČM, LSNS, ODS a SPR - RSČ.

    Z hlediska péče o ŽP předložil nejvýznamnější pozitivní pozměňovací návrh poslanec Frank (KSČM). Pozitivní změny prosazoval při jednání ve výborech společný zpravodaj k zákonu P. Seifer (ČSSD). Negativní změny podporoval klub LB, ČMUS a ODA.

    Pro zákon jako celek hlasovalo 123 poslanců ze 151 přítomných. Proti byla většina klubu LSNS a celý klub Levého bloku.

    Daniel Vondrouš

    Zpět

    Lesní zákon č. 289/1995 Sb.


    Podstata zákona
    Z hlediska ochrany životního prostředí je sledováno prosazení veřejného zájmu na zlepšování stavu lesů jako významné součásti národního bohatství.

    V lesích státních a obecních jde o prioritní prosazení veřejného zájmu na víceúčelovém využívání lesů, v lesích soukromých o stimulaci vlastníků tak, aby veřejný zájem byl zabezpečován způsobem ekonomicky přitažlivým pro vlastníka. Obecným cílem je dosáhnout souladu mezi zájmy vlastníků lesů a zájmy uživatelské veřejnosti, a to ve specifických podmínkách vracení lesů původním majitelům a transformace státních lesů, které byly dříve monopolní a státem dotovanou organizací.

    Průběh přípravy
    Příprava zákona se protáhla na téměř pět let a byla velice kontroverzní. Projednávání se účastnila řada zájmových skupin. Celému průběhu ublížily kompetenční spory mezi MŽP a MZe. Návrh zákona původně připravovalo MZe, pak předložilo vlastní návrh MŽP, na něž koncem roku 1992 přešly kompetence ústředního orgánu státní správy lesního hospodářství. Ještě v roce 1994 předkládali vládě návrh zákona ministři Benda (MŽP) a Lux (MZe) opakovaně společně, poté byly kompetence ústředního orgánu státní správy lesního hospodářství převedeny zpět na MZe, které se stalo finálním předkladatelem návrhu zákona.

    V parlamentu se hlasovalo o 115 pozměňovacích návrzích předložených 20 poslanci. Některé z nich vládní návrh zákona z hlediska ochrany životního prostředí v několika bodech zlepšily. Na přednesených pozměňovacích návrzích se podíleli poslanci z celého rozpětí politického spektra. V jejich čele stáli zpravodaj parlamentního výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí J.Effenberger (ODA) a zpravodaj zemědělského výboru Č.Hofhanzl (ODA). Poslanec Hofhanzl se v průběhu projednávání zákona své funkce zpravodaje vzdal na protest proti tomu, jak podle jeho názoru předkládané znění zákona vychází vstříc lesním akciovým společnostem parazitujícím na lesích jako národním bohatství. Pojem "národní bohatství" pro lesy navrhl ze zákona vypustit M. Benda (KDS, zamítnuto poměrem hlasů 75:56). Co do závažnosti pozměňujících návrhů napadajících některá klíčová ustanovení návrhu lesního zákona z hlediska negativního pro ŽP vedl poslanec Lobkowicz (KDS).

    Pro ilustraci jsou připojeny výsledky hlasování o některých pozměňovacích návrzích významných z hlediska péče o ŽP, u hlasování jsou uvedeny ty poslanecké kluby, kde pro či proti návrhu hlasovalo jednotně více než 75% členů klubu.


    Přijaté návrhy pozitivní z hlediska životního prostředí:

  • Vrchní dozor nad lesním hospodářstvím svěřit MŽP (poslanec Bečvář - ODS)
    Pro 103 hlasů: ČMUS, KDS, KDU-ČSL, LSNS, ODA, ODS
    Proti 16 hlasů: ČSSD, KSČM, LB, SPR-RSČ

  • Preventivní zákaz pronájmu státních lesů (poslanec Hofhanzl - ODA)
    Pro 62 hlasů: ČMUS, ČSSD, KSČM, LB, LSNS, SPR-RSČ, ODA
    Proti 56 hlasů: KDU-ČSL, ODS

  • Výchovné těžby jako závazný ukazatel hospodaření ve státních lesích a lesích obcí (poslanec Špaček - ODA)
    Pro 84 hlasů: ČMUS, ČSSD, KDU-ČSL, LSNS, ODA, ODS
    Proti 43 hlasů: KDS, KSČM, ODS

  • Právo vlastníka na částečnou úhradu zvýšených nákladů na výsadbu melioračních dřevin (poslanec Špaček - ODA)
    Pro 114 hlasů: ČMUS, ČSSD, KDS, KDU-ČSL, LSNS, ODA, ODS
    Proti 11 hlasů: LB, SPR-RSČ
  • Zamítnuté návrhy pozitivní z hlediska životního prostředí:

  • Státní správu v lesním hospodářství vrátit MŽP (poslanec Hofhanzl -ODA)
    Pro 33 hlasů: ODA, ČSSD, SPR-RSČ
    Proti 85 hlasů: ODS, KDU-ČSL, ČMUS, KSČM, LSNS

  • Povinnost obnovovat lesy v přirozené skladbě (poslanci Seifer - ČSSD a Drápela - ČMUS)
    Pro 46 hlasů: ČSSD, LB, ČMUS, SPR-RSČ, LSNS
    Proti 83 hlasů: ODS, ODA, KDU-ČSL, KDS, KSČM

  • Schvalování oblastních plánů rozvoje lesů svěřit MŽP (poslanec Špaček - ODA)
    Pro 29 hlasů: ČSSD, ODA
    Proti 92 hlasů: KDS, KDU-ČSL, KSČM, LSNS, LB

  • Nepřipustit novelizaci zákona o ochraně přírody lesním zákonem (poslanec Palas - ČSSD)
    Pro 34 hlasy: ČMUS, ČSSD, LSNS
    Proti 75 hlasů: KDS, KSČM, LB, ODA, ODS, SPR-RSČ

  • Statistika ukazuje, že v hlasování stran pro pozměňovací návrhy pozitivní z hlediska ŽP zřetelně vedly ODA, ČMUS, ČSSD a LSNS. Proti návrhům pozitivním z hlediska ŽP hlasovali především poslanci KSČM a za nimi zhruba na téže úrovni ODS, KDS, KDU-ČSL a LB.

    V konečném hlasování zákon podpořilo 130 poslanců, proti bylo 17. Jednotně pro předložené znění byli poslanci ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, LSNS a ODS, proti byli jednotně jen poslanci SPR-RSČ a výraznou většinou svých reprezentantů ODA.

    Igor Míchal

    Zpět

    Zákon o vnitrozemské plavbě č. 114/1995 Sb.


    Podstata zákona:
    Podstatou zákona je úprava podmínek provozování plavby na vnitrozemských vodních cestách a pravomoci a působnost ministerstev a jiných správních úřadů na tomto úseku.

    Z hlediska ochrany ŽP je nejvýznamnější část II, Vodní cesty, kde je uvedeno dělení vodních cest. Vodní cesty dopravně významné jsou dále členěny na vodní cesty využívané a využitelné. Právě u této druhé kategorie existuje největší konflikt z hlediska ochrany životního prostředí. Vodní cesty využitelné jsou uvedeny v příloze č. 2 tohoto zákona a jejich seznam byl předmětem dvou pozměňovacích návrhů.


    Přijatý návrh:

  • Vypustit průplavní spojení Dunaj-Odra-Labe ze seznamu využitelných vodních cest ( poslanec Litomiský - KDS)
    Tento návrh měl nulovou podporu ze strany LB a KSČM a velmi nízkou od poslanců ČMUS. Ostatní strany tento návrh výraznou většinou podpořily.
  • Nepřijatý návrh:

  • Vypustit vodní tok Berounky od říčního km 37,0 po přístav Radotín ze seznamu využitelných vodních cest (poslanec Šoler - dříve ČMUS)
    Pro hlasovali poslanci ČMUS, SPR-RSČ a KDS 1.

  • Mezi vodními cestami využitelnými zůstává v zákoně 6 dopravně významných využitelných vodních cest. Kromě výše zmiňované Berounky je možno za potenciálně nebezpečné z hlediska ochrany životního prostředí označit zařazení řek Moravy a Odry do tohoto seznamu. Nejzávažnější je to právě u Odry, která je v úseku u Polanky nad Odrou součástí CHKO Poodří. Dochází tak ke střetu se zákonem č. 114/92 Sb. o ochraně přírody a krajiny, konkrétně s § 26 odst. 1 písm. f, kde je uvedeno, že na celém území CHKO je zakázáno stavět nové dálnice, sídelní útvary a plavební kanály. Je zarážející, že nikdo z poslanců nepodal pozměňovací návrh na vypuštění tohoto úseku ze seznamu využitelných vodních cest.

    Zákon o vnitrozemské plavbě byl přijat 130 poslanci ze 152 přítomných. Je to důležitý právní nástroj upravující problematiku vnitrozemské plavby. Z hlediska ochrany životního prostředí je dobře, že byl přijat a existují jasná pravidla pro provoz plavidel.

    Vlastík Rybka

    Zpět

    Zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o Státní energetické inspekci č. 222/1994 Sb.


    Podstata zákona:
    Energetický zákon upravuje podmínky, za kterých lze podnikat v energetice jimiž jsou například: získání autorizace, státní regulace a kontrola, energetické dispečinky, výroba a rozvod elektřiny, plynu i tepla a také podmínky činnosti Státní energetické inspekce.

    Ekologické iniciativy požadovaly především nezávislou státní regulaci (přijatý zákon ji podřídil Ministerstu průmyslu a obchodu) a také zvýhodnění obnovitelných zdrojů (např. návrh F. Kačenky, ČMUS, o zproštění povinnosti autorizace). Návrhy, které směřovaly tímto směrem byly většinou odmítnuty už na jednání jednotlivých výborů.

    Na energetický zákon by měl navazovat zákon o hospodaření s energií. Požadavek na urychlené předložení tohoto zákona navrhoval Levý blok (T. Sojka) ve formě usnesení parlamentu.

    Petr Hlobil

    Zpět

    Zákon č. 41/1995 Sb., kterým se mění zákon České národní rady č. 62/1992 Sb., o poplatcích za uložení odpadů


    Podstata zákona:
    Tento zákon stanovuje výši sazby II poplatků za uložení odpadů na skládkách v letech 1995 a 1996 (původní zákon 62/1992 Sb. stanovoval sazbu II pouze pro léta 1992-94). Poplatky za ukládání odpadů na skládkách jsou rozlišeny podle druhu ukládaného odpadu do pěti kategorií a sestávají ze sazby I a sazby II. Plátcem poplatku je provozovatel skládky. Příjemcem sazby I (její výše je pevně stanovena a přijatá novela ji neovlivnila) je obec, na jejímž území skládka leží. Přijatá novela se týká sazby II. Tu provozovatel skládky platí Státnímu fondu životního prostředí ČR tehdy, pokud skládka nesplňuje požadavky stanovené zvláštními předpisy (zejména Nařízení vlády ČR 513/1992 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady).

    Podle původního zákona č.62/1992 Sb. se výše sazby II každý rok podstatně zvyšovala (např. pro tuhý komunální odpad vzrostla z 20 Kč/ t v roce 1992 na 70 Kč/t v roce 1993 a 210 Kč/t v roce 1994). Přijatá novela tuto sazbu stanovila pro roky 1995 a 1996 ve stejné výši jako v roce 1994, tedy růst této sazby zastavila. Sazba II ztratí smysl 1. srpna 1996, kdy skončí platnost všech tzv. "zvláštních podmínek", stanovených pro skládky nesplňující požadavky stanovené zvláštními předpisy (toto datum vyplývá z par. 15 platného zákona č.238/1991 Sb., o odpadech).

    Radek Svítil

    Zpět

    Zákon č. 104/1995 Sb., kterým se mění a doplňuje zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění zákona č. 217/1993 Sb.


    Podstata zákona:
    V tomto případě šlo o dosti rozsáhlou novelu zákona na ochranu spotřebitele, který přijalo na svém posledním zasedání Federální shromáždění ČSFR. Z hlediska životního prostředí byl zajímavý souboj o par. 18, který upravuje oběh vratných zálohovaných obalů. Paragraf 18 v podstatě říká, že ten, kdo prodává zboží v takových obalech, by měl tyto obaly bez nějakých omezení vykupovat. To platí jak pro obchodníka, tak pro výrobce a dodavatele. Je tak upraven oběh obalů v řetězci výrobce -dodavatel - obchodník - konečný spotřebitel. V původním zákoně 634/1992 Sb. byl upraven pouze vztah obchodník - konečný spotřebitel, zákonem č. 217/1993 Sb. byl upraven vztah výrobce - dodavatel - obchodník. Zákonná úprava byla reakcí na problémy s výkupem vratných lahví. Vládní návrh novely zákona navrhoval tento paragraf ze zákona zcela vypustit s odůvodněním, že tím, že stát určuje, jak se má obchodník při výkupu zálohovaných obalů chovat, omezuje soutěživost mezi podnikatelskými subjekty. Společná zpráva výborů Poslanecké sněmovny doporučila z novely vypustit zrušení par. 18, tj. tento paragraf zachovat. Poslanec Václav Exner (KSČM) navrhl zachovat vyhlášku ministerstva vnitřního obchodu č. 167/1953 Úředního listu, ze dne 9. června 1953, o výkupu prázdných lahví. (Vyhláška neodpovídá současným poměrům - mj. přesně stanovuje druhy typizovaných lahví, vztahuje se jen na podniky, tedy nikoli na živnostníky apod.). Jeho pozměňovací návrh byl zamítnut. Plně ho podpořily kluby KSČM a SPR-RSČ, výraznou většinu získal v klubech ČSSD a Levého bloku, slabou podporu v klubech KDU-ČSL a ODA, ostatní kluby ho zcela odmítly.

    Vlastimil Vlček (ODS) navrhl v souladu s vládním návrhem (a v rozporu se společnou zprávou výborů) par. 18 opět vypustit. Jeho pozměňovací návrh byl zamítnut. Plnou podporu získal v klubu LSNS, nadpoloviční v klubu ODS (56%), třetinovou v klubu ODA (33%), čtvrtinovou v klubu KDU-ČSL ( 27%), pětinovou v klubu KDS (20%) a 6% v klubu ČSSD. Ostatní kluby návrh odmítly. Celý zákon byl pak schválen díky jednoznačné podpoře KDS, KDS I, KDU-ČSL, LSNS, ODA a ODS. Ostatní kluby se vesměs zdržely hlasování nebo hlasovaly proti. Při hlasování o celém zákonu však nejspíše osud paragrafu o vratných lahvích hrál jen podružnou roli.

    Radek Svítil

    Zpět

    Zákon, kterým se mění a doplňuje zákon č. 309/1991 Sb., o ochraně ovzduší před znečišťujícími látkami ( zák. č. 158/1994 Sb.)


    Podstata zákona:
    Zákon mění a doplňuje předcházející zákony týkající se ochrany ovzduší - zák. č. 309/1991Sb., ve znění zák. č. 218/1992 Sb., a zák. ČNR č. 389/1991 Sb., o státní správě ochrany ovzduší a poplatcích za jeho znečšťování, ve znění zák. č. 211/1993 Sb.

    Zákon nově definuje limity znečišťování a povinnosti provozovatelů mobilních zdrojů znečišťování. Upravuje i opatření přijímaná při smogových situacích.

    Zákon schválilo 126 poslanců ze 163 přítomných, proti hlasovalo 5, zdrželo se 30 a nehlasovali 2 poslanci.

    Zpět