Přemítání o papíru.

Sběr starého papíru je ještě pro mnohé tak trochu spojen s dobami minulými, a proto má buď nádech něčeho vynucovaného, případně něčeho, čím si mohli někteří z nás přivydělávat.

Doba je však jiná a situace s papírem stále mění. Ještě nedávno by Vás s papírem z výkupen málem vyhodili, dnes Vám zase pro změnu utrhnou ruce. Inu, trh je trh a ani papír se jeho výkyvům nevyhne. Přesto mámo pořád dost důvodů se o papír zajímat.

Výroba papíru je totiž pro přírodu velkou zátěží. Ať už se jedná o značnou spotřebu vody a energie, o přímé znečišťování ovzduší a vody, či o často nevhodný způsob těžby dřeva. V Evropě se průměrně za rok v domácnosti spotřebuje kolem 100 kg papíru na osobu. Na toto množství je potřeba 2 500 l vody, 740 kWh energie a 240 kg dřeva. Pokud se použitý papír znovu použije k výrobě, ušetří tím až 50 % energie a 30 % vody.

S nárůstem výkiupních cen se rozšiřují i možnosti starý papír prodávat. Ne proto na čase, abychom si začali znovu zvykat papír třídit (výkupní ceny za vytříděné noviny bývají až dvojnásobné), shromažďovat a odevzdávat. I když papír netřídíme, měli bychom dbát na to, aby se mezi něj nedostaly odpady, které tam nepatří. To znamená kopírovací papír, mastný papír, "tetrapakové" krabice od nápojů, celofán, papír spojený s plastem ap.

Ovšem i zde je potřeba myslet především na prevenci. Spotřeba papíru silně vzrůstá. Reklamní agentury nám plní schránky novými a novými, často zcela nesmyslnými nabídkami služeb. V obchodech se nám snaží zabalit zboží rovnou do několika obalů. Tomu všemu se dá vyhýbat. Na schránku můžeme vylepit upozornění, že nechceme přijímat reklamní letáky, v obchodě zbytečné balení slušně odmítneme. Stejně tak můžeme papír ušetřit psaním po obou stranách listu, nepoužíváním jednorázových kapesníčků a ručníků v případech kdy to není nutné ap.

Podobný přínos ma také využívání výrobků z papíru recyklovaného. Sortiment těchto výrobků je stále širší. Sešity, obálky, papírové pořadače i papírový nábytek lze sehnat již běžně, ovšem nabídka výrazně závisí na poptávce spotřebitelů. Konec konců i vzrůst cen papíru a tedy i novin, knih a časopisů, který nás jistě netěší, závisí do jisté míry na našem chování. Třeba i to může být pro nás motivace.
Martin Navrath
Veronica





zpět na obsah