Ve světě dnes existují v zásadě dva způsoby organizace elektrárenského průmyslu:
Ilustrativně lze nový systém přirovnat ke konkurenčnímu trhu v autodopravě, která používá pro svou činnost silniční a dálniční síť. Stát stanoví pouze dopravní předpisy a dálniční poplatky. Důležité při tom je, že tato pravidla platí pro všechny konkurenty stejně; všechna auta stejné kategorie platí stejnou taxu za použití dálnice, dopravní předpisy platí bez výjimky pro všechny. Do vlastní autodopravy, nákupu a prodeje zboží, stát již nezasahuje.
Mezi nejznámější země, které se vydaly touto cestou, patří Velká Británie, která podobný systém již částečně zavedla. Z ostatních evropských zemí zcela liberalizovalo veškerý velkoobchod s elektřinou (prodej distribučním společnostem) i maloobchod (prodej konečným spotřebitelům) zatím pouze Norsko.
V mimoevropských zemích otevřel jako první svou elektroenergetiku volnému působení konkurenčních sil Nový Zéland. Další země, například USA, se na tento přechod v oblasti velkoobchodu s elektřinou připravují. Evropská unie uvažuje o umožnění přístupu třetích stran do přenosové soustavy. Tento návrh však dosud nezískal podporu všech zemí a je ve fázi diskusí.
Co způsobilo vývoj od monopolního uspořádání k plně konkurenčnímu trhu? Hlavním důvodem je to, že donedávna se vyplatil trend stavět větší a větší zdroje (od 50 MW bloků ve třicátých letech až po 1000 MW bloky v letech osmdesátých), které vyráběly levnější elektřinu. V devadesátých letech však nastal obrat. Nová paroplynová technologie výroby elektřiny umožnila vyrábět elektřinu levněji v menších jednotkových elektrárenských blocích. Navíc tyto menší bloky mají i podstatně kratší dobu výstavby, a mohou proto mnohem pružněji kopírovat dlouhodobý vývoj poptávky po elektřině. To přináší další ekonomické úspory.
V současné době tedy začíná ve světě existovat reálná a silná konkurence, která tlačí na stávající výrobce elektřiny. U nás se tyto konkurenční tlaky již také projevují, ale zatím jsou mnohem slabší. Hlavním důvodem je to, noví konkurenti soutěží s infrastrukturou, která byla vybudována ve své rozhodující části ještě před rokem 1989 v době "levných" investic. Je to situace podobná ilustrativnímu příkladu s autodopravou. Jako kdyby po zrušení monopolu ČSAD a umožnění vzniku soukromých dopravních společností byla ponechána ČSAD kontrola nad tím, kdo a za jakých podmínek může vstoupit na trh a používat silnice.
Asi jediným vysvětlením, proč naše tržně-ekonomická vláda udržuje
monopolní vliv a.s. ČEZ, je právě jaderná energetika. Pěkně si to
můžeme ilustrovat na příkladu Francie, kde jaderné elektrárny
tvoří většinu jejích výrobních kapacit. Jaderné elektrárny mají
jednak dlouhou dobu životnosti a jednak mimořádně vysoké
investiční náklady. Taková energetika má jednu velkou nevýhodu:
není dostatečně pružná, aby mohla efektivně zareagovat na nové,
dramaticky změněné ekonomické podmínky na trhu a rychle se
přizpůsobit nabídkám konkurence. To, co v monopolním prostředí
platí za výhodu - dlouhodobost investic do výstavby elektráren,
se v konkurenčním prostředí mění v nevýhodu.
(Jiří Zeman, SEVEn)
Proces Environment for Europe (Životní prostředí pro Evropu) probíhá od roku 1991. Tehdy se konala v Dobříši konala - na popud tehdejšího federálního ministra ŽP Josefa Vavrouška - první konference ministrů o evropském životním prostředí. V roce 1993 se ministři opět sešli v Luzernu a vloni 23.-25. října potřetí v bulharské Sofii. Nechci se ve svém článku zaobírat množstvím schválených dohod a průběhem jednání. Hlavním předmětem mého zájmu byla jaderná energetika.
Jaderná energetika na programu v Sofii
Problémy spojené s jadernou energetikou a jadernými zbraněmi
zůstávají pro prostého občana jakýmsi tabu. Je to stále
strategická záležitost, o které se na veřejnosti nediskutuje.
V tomto směru byla letošní konference ministrů v Sofii přelomová.
Problematice jaderné energetiky a jaderných testů byla věnována
poměrně velká pozornost. Zásluhu neslo mimo jiné tlak některých
účastníků konference.
Černobyl, Kozloduj a tichomořské testy
Blížící se desáté výročí černobylské katastrofy oprávněně nahání
strach manažerům elektrárenských společností i politikům zemí
disponujících jadernými zařízeními. Konference v Sofii potvrdila,
že ekologická sdružení i představitelé bezjaderných zemí
připravují na příští rok velkou ofenzívu.
Další dvě události, které pomohly problémům jaderné energie na
jednací stoly jsou naopak velmi aktuálního data:
Bylo to hlavně rozhodnutí bulharské vlády znovuobnovit provoz
jednoho z reaktorů VVER-440/230 JE Kozloduj, jež je některými
odborníky považována za nejnebezpečnější východoevropskou
jadernou elektrárnu, která je dosud v provozu. Sofijská
konference byla pro mnoho lidí vhodnou příležitostí vyjádřit svůj
nesouhlas s tímto projektem. Bulharská vláda a ministr životního
prostředí se tak dostali pod palbu kritiky ze strany bulharské
veřejnosti, bulharských ekologických organizací, mezinárodních
organizací a některých západoevropských ministrů. Svůj nesouhlas
vyjádřila i EBRD, která podobně diskutabilní projekty ve východní
Evropě často podporuje.
Na přetřes se samozřejmě dostaly i francouzské jaderné testy v Tichomoří, arogantně pokračující i přes mohutný odpor veřejnosti celého světa. Tyto zkoušky jsou v rozporu s Deklarací o životním prostředí a rozvoji schválenou všemi členskými zeměmi OSN na summitu v Riu v roce 1992.
Odkud protijaderný vítr vane
V Sofii se zřetelně ukázalo, že protijaderné postoje nejsou jen
výstřelkem několika málo extrémních aktivistů, ale že, zvláště
v některých západoevropských zemích, mají širokou a všeobecně
uznávanou politickou platformu.
Ministři ŽP Rakouska, Islandu, Irska, Lucemburska, Švédska
a Dánska se vyjádřili, že využití jaderné energie z principu
odmítají a požadovali zahájení procesu, jenž by vedl k zastavení
provozu a k zastavení výstavby všech evropských jaderných
zařízení. Podobné, avšak ještě radikálnější, stanovisko zastávají
poslanci Evropského parlamentu a parlamentů jednotlivých
evropských zemí sdružení ve skupině Globe EU, kteří požadují
okamžité uzavření všech problematických JE.
Nejdůrazněji se však ozvala delegace ekologických hnutí, která
v deklaraci přijaté na své souběžně probíhající konferenci
několik dní před schválením deklarace ministrů požadovala
ukončení provozu všech JE a ukončení těžby uranu v celé Evropě do
roku 2010.
Odpor přinesl své plody
Tak mohutný tlak nemohl zůstat bez odezvy. Ačkoliv v původní
verzi deklarace ministrů nebyla o problémech jaderné energie ani
zmínka, závěrečná deklarace se jim věnovala v pěti bodech. V nich
se ministři zavázali podpořit odstavení nebezpečných jaderných
zařízení "tak brzo, jak jen to bude možné". Vyzvali země
disponující jadernými zařízeními aby přistoupily ke Konvenci
o jaderné bezpečnosti a umožnily mezinárodní kontrolu svých
zařízení. Všechny jaderné velmoci se zavázaly podepsat příští rok
smlouvu o ukončení jaderných testů. Tuto smlouvu samozřejmě
podporuje i Francie...
K čemu byla konference v Sofii
Co říci závěrem? Východoevropské země budují další jaderné
giganty, tentokrát už prý bezpečné. Ty nebezpečné odstaví mimo
provoz "tak brzo, jak jen to bude možné", možná za pět, za deset
nebo za padesát let. Francie a Čína pokračují navzdory
mezinárodním dohodám a veřejnému mínění v jaderných testech.
I když se záhy může, ukázat, že dohody ministrů ze Sofie jsou
pouhými proklamacemi namísto skutečného zájmu o řešení, problémy
jaderné energie se pozvolna stávají plnoprávným tématem diskuse
a proces rozhodování o nich je stále více přístupný celé
veřejnosti, nejen úzkému okruhu jaderných vědců, politiků
a byznysmenů. V tomto směru byla podle mého názoru sofijská
konference ministrů obrovským přínosem.
Pavel Stojar
zpět na obsah |