Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - občanský sektor
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > tiskové zprávy
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Výsledky testu internetových obchodů

8.6.2001
PRAHA [Sdružení obrany spotřebitelů ČR]
Autor: Karel Pavlik

Podrobit internetové obchody v České republice testu se rozhodlo Sdružení obrany spotřebitelů ČR na základě významné legislativní změny, kterou přinesl 1. leden 2001, kdy nabyl účinnosti zákon č. 367/2000 Sb., jímž byla do Občanského zákoníku 40/1964 Sb. implementována mimo jiné evropská směrnice o uzavírání smluv na dálku 97/7/EHS. „Implementací evropské směrnice o uzavírání smluv na dálku došlo k významnému posílení zákonných práv českého spotřebitele například i při nákupech v elektronických obchodech. Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, jakožto nezávislá organizace spotřebitelů, si na základě zkušeností svých poraden velmi dobře uvědomuje, že pouze zákonné právo o postavení spotřebitele na trhu vypovídá jen velmi málo. Proto jsme připravili a provedli praktický test internetových obchodů,“ říká František Lobovský, předseda Republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS). Cílem testu, který SOS uskutečnilo v rámci projektu podpořeného Delegací Evropské komise v ČR, bylo prostřednictvím kontrolního nákupu zjistit, do jaké míry akceptovali po 1. lednu tuzemští internetoví obchodníci platný zákon a přizpůsobili mu smluvní podmínky předkládané zákazníkům i vlastní internetové obchody.

Testováno bylo celkem 27 českých internetových obchodů. Jejich výběr byl proveden náhodně tak, aby byly zahrnuty velké i malé obchody z různých oborů.

Prvním kritériem hodnocení bylo, nakolik pečlivě obchodníci poskytují spotřebitelům informace stanovené zákonem.„Výsledky nás nepotěšily. Ještě několik měsíců po 1. lednu, kdy nová legislativní úprava nabyla účinnosti, nesplnilo zákonná ustanovení plných 96 % internetových obchodů. Své nejzákladnější identifikační údaje, kterými jsou adresa a IČO, svým zákazníkům nesdělilo celkem 44 % testovaných obchodů,“ uvádí autor projektu, místopředseda Republikového výboru SOS Karel Pavlík.

Český spotřebitel má letos již podobné právo odstoupit od koupě zboží uskutečněné na dálku, jako kterýkoli jiný spotřebitel v členské zemi Evropské unie. „Většina spotřebitelů bohužel dosud neví, že má právo od smlouvy uzavřené přes internet do 14 dnů odstoupit. A prodávající na to, přestože mají ze zákona tuto povinnost, většinou spotřebitele neupozorňují. Přitom jsou sami proti sobě – pokud totiž prodávající nesplní svou informační povinnost, prodlužuje se lhůta, během které má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit, dokonce na tři měsíce,“ dodává Karel Pavlík.
U každého z 27 internetových obchodů bylo v rámci testu SOS objednáno zboží. Ovšem od 33 % obchodů toto zboží ve lhůtě šesti týdnů nebylo vůbec doručeno. Při následném vrácení zboží zaslala většina obchodů promptně zpět peníze. U 15 % obchodů však bylo nutno vrácení peněz urgovat. Jeden obchod nestačil peníze vrátit ani během osmi týdnů.

„Sdružení obrany spotřebitelů České republiky se na základě neuspokojivých výsledků testu hodlá problematice internetových obchodů věnovat i nadále. Také proto, že vnímáme rostoucí význam obchodování prostřednictvím internetu,“ konstatoval František Lobovský. Na stránkách internetového serveru Svět spotřebitelů www.spotrebitele.cz je již všem konzumentům k dispozici Databáze spotřebitelských zkušeností, kam všichni spokojení i nespokojení zákazníci mohou zapsat svojí zkušenost – a nejen s elektronickými obchody. Současně zde mohou hledat poučení ze zkušenosti ostatních.


Podrobný text závěrečné zprávy testu internetových obchodů a Doporučení spotřebitelům při nákupech v elektronických obchodech jsou k dispozici všem zájemcům na internetovém serveru Svět spotřebitelů, provozovaném Sdružením obrany spotřebitelů České republiky na adrese www.spotrebitele.cz.


Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel./fax: 02/9621 2004
www.spotrebitele.cz
Karel Pavlík
pavlik@spotrebitele.cz
0603/434747

Máte-li zájem o zasílání dalších informací od Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, tak nám laskavě upřesněte kontakt na Vas na e-mailovou adresu redakce@spotrebitele.cz. Děkujeme.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:


Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
NAVRCHOLU.cz Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz