Pouze text - only text Econnect Zpravodajství Informační servis pro NNO
- Kalendář akcí | Práce v NNO | Katalog odkazů | Občan TOPlist
- -
Pouze text - only text
logo Econnectu Zpravodajství
pro registrované uživatele pro novináře pouze text English
-
- - - - - - - - -
- -
-
Zpravodajství ze VŠECH oblastí Životní prostředí Lidská práva Sociální oblast Gender Regionální rozvoj Kultura Občanský sektor Internet
- -
Zpravodajství - životní prostředí
zpravodajstvi.ecn.cz > zpravodajství > komentáře
-
-

 zprávy

 komentáře

 tiskové zprávy

 témata

 multimedia

Ekologické hodnoty – stále více umělců a architektů vsází na etickou estetiku

27. 9. 2010 - Eva Karcher, Goethe-Institut Prag

Ne ekonomická, ale ekologická je nová klíčová hodnota při pátrání po etické estetice. Jednou budou umělecky založení rodiče vyprávět svým dětem následující příběh: Byl jednou jeden žralok tygří. Ten ležel mrtvý v obrovském skleněném akváriu naložený do formaldehydu. A proč tam ležel? Protože to tak chtěl jeden umělec.

Umělci byli tenkrát něco jako superstars, a tenhle umělec, Brit Damien Hirst, byl ten nejdražší ze všech. Děti, představte si, jen za tohle jediné dílo zaplatil americký finanční investor devět miliónů Euro! Ale potom, chvíli po této skvělé koupi, se začalo zvíře ve své kleci rozkládat. No a ještě o něco později přišla veliká hospodářská krize. Po té měla ta jedinečná žraločí zdechlina najednou jenom poloviční hodnotu. Ikona z říše „Ready made“ vypadala tak prastaře, že se stala spíš „Retro-made“. A to, milé děti, byl začátek vítězství přírody nad uměním.

Etika a estetika

Éra "turbo-kapitalismu" s její frivolní materialistickou touhou po luxusu a pohádkou o zemi blahobytu skončila skutečně teprve nedávno, na podzim roku 2008. Ale od té doby se hodnoty a potřeby mění na všech úrovních společnosti,a to i v oblasti uměleckého průmyslu: pryč od trhu, směrem k trvale udržitelným hodnotám a etické zodpovědnosti. Snahou je soustředit se i v oblasti estetiky opět na etiku. Momentálně všudypřítomné atributy jako „trvale udržitelný“, „dbající na životní prostředí“ a „ekologický“ se všechny zaměřují na etickou kompetenci estetiky. Ale jak vypadá etická estetika.

Není poučující, zarputilá ani unylá. Naopak vzrušující a nová, napínavě surrealistická, atraktivní a krásná. Jako Vertikální zahrada Patrika Blanca, představená s mnohými dalšími modely v obrazové publikaci Grüne Architektur heute! (Zelená architektura dnes!) nakladatelství Taschen Verlag v Kolíně. Francouzský botanik vysázel stěnu z pestrého koberce zeleného listí, trav, mechů, kapradí a květin v nových výstavních prostorách švýcarských architektů Herzog & de Meuron v Madridu, v centru nazvaném „Caixa Forum“. Rostliny nepotřebují žádnou zem k tomu, aby se jim dařilo, inovativní výzkum a představa ráje dle Rousseaua se tu spojují v nové, urbanisticky-senzualistické estetice.

„Eko-mimesis“

Rozhodující je, jak se nejrůznějším způsobem mísí elementy z původně striktně oddělených oblastí. Půdu pro novou etickou estetiku připravily praktiky Crossover, kdy se od devadesátých let umění prolíná s módou, designem, hudbou, vědou a architekturou. Odstranily hierarchie a vzdaly se lineárních struktur ve prospěch cyklických a navzájem propojených procesů. Praktiky které vyprovokovaly interaktivní energii a slučovaly různé formy tak dlouho, dokud se zcela neproměnily.

Nyní se učí architekti jako Ken Yeang z Malajsie o ekosystémech. Ten považuje za rozhodující pojem „recyklaci“: „Ekosystémy neznají žádný odpad, všechno je neustále do poslední kapky znovu zpracováno.“

Stále více architektů, designérů a umělců imituje ekosystémy a tak vzniká určitý komplexní hybridní styl, který Yeang pojmenovává „Eko-mimesis“. Je to prostupný styl plynoucích linií a kontur, tak jako například u francouzského architekta Vincenta Callebauta, v jeho stavbách a modelech na cestě k “Ekopolis”. Pro „Ekolopis“ si vypůjčuje parazitující metody z oblasti biologie a informačních a komunikačních technologií. Jeho nejnovější projekt nazvaný „Perfumed Jungle“ je mistrovské dílo přetvářející obchodní čtvrť v Hongkongu za pomocí zaoblených kosodélníkových výškových domů, z jejichž prosvětlených a vzdušných vnějších stěn vyrůstají kaskády rostlin a květin.

Ornament 21. století

I další umělci tematizují ekologické povědomí a tak proniká i jinam než jen do programového eko-aktivismu. Hvězdou je dán Olafur Eliasson žijící v Berlíně, který již před patnácti lety ukázal, jak moc je příroda propojena s kulturou. V současné době vyložil tuto problematiku především jiný dán, Tue Greenfort, narozený v roce 1973, a to svými obrazy a skulpturami. Jako například pijavicemi, které vytvořil aby upozornil na znečišťování oceánů. Nechal k tomuto účelu od sklářů z Murana vytvořit křehké nádherné objekty, které se jako hejna ryb vznášejí v prostoru.

Konstatování Rema Koolhaase, že ekologie je ornamentem 21 století, platí také v oblasti designu a módy. Etická estetika stmeluje vize a pragmatismus, který se zaměřuje na substanci, na materiál. Ten ovlivňuje formy, které vznikají, jak to vysvětlují brazilští designéři Fernando a Humberto Campana: „ Materiály nám vyprávějí a tom, jakým způsobem chtějí být formovány.“

Tak jako v šedesátých letech umělci italské „Alte Povera“ nechávají se Campagnasovi inspirovat odpadem na ulici a vytvářejí tak jejich vitální „design chudoby“. Užitá kreativita a využitelnost je důležitější než autonomní umění. To vychází z existencialistického postoje k minulosti.

Lidštější styly

Jde o přežití a užité umění musí přímo reagovat na akutní scénáře problematiky životního prostředí. A móda také. Ta hledá nový luxus v návratu k archaickým kořenům ruční práce. Po celé planetě vyhledává ruční techniky, které znovu oživuje spolu s technikami místními a integruje do High-Tech tvorby. Výsledkem je určitá eticko-etnická Haute Couture, která nepůsobí folklórně, ale naopak kosmopolitně.

Luxus dnes si žádá tradici v nejjemnějším provedení. Skrytou v materiálech a jejich zpracování, v mikroskopickém formátu nebo úplně neviditelnou. Čím nehmotnější, tím lepší. Už nechceme tolik konzumovat, ale komunikovat. Pracuje se na lidštějších stylech, odmítají se trendy a miluje angažovanost. A co je ultimativním symbolem vysoké úrovně? Charisma.

Eva Karcher žije a pracuje jako novinářka a spisovatelka v Mnichově. Copyright: Goethe-Institut e. V.

DISKUSE - KOMENTÁŘE:

7. 11. 2010
27. 8. 2013
27. 8. 2013
Související odkazy
Goethe-Institut Prag

Občanská společnost - návod k použití

Portál Občanská společnost - 
návod k použití Praktické návody, jak uplatňovat svá občanská práva. http://obcan.ecn.cz

- Právo vědět - Účast na rozhodování - Rovné příležitosti - Občan v EU -

KORMIDLO - katalog odkazů občanské společnosti

www.kormidlo.cz * Lidská práva * Sociální rozvoj a pomoc * Životní prostředí * Globalizace a udržitelný rozvoj * Kultura * Lidé a společnost * Neziskový sektor
www.kormidlo.cz

Služby Econnectu

ToolkitUnavuje vás tvorba www stránek v HTML?
Nemá váš webmaster čas na jejich aktualizaci?
S publikačním systémem TOOLKIT to zvládnete SNADNO, RYCHLE A SAMI:
VYZKOUŠEJTE ZDARMA!
vytisknoutvytisknout
Logo Econnectu Easy CONNECTion - snadné spojení mezi lidmi, kteří mění svět
Webhosting, webdesign a publikační systém Toolkit - Econnect
Econnect,o.s.; Českomalínská 23; 160 00 Praha 6; tel: 224 311 780; econnect@ecn.cz