Surrealističtí básníci se sejdou s Doubravánkem v divadle Dialog
26. 2. 2007 - PLZEŇ [Econnect]
Občanské sdružení Plzeňská neprofesionální scéna sdružuje již řadu let místní amatérské divadelní soubory. Provozováním divadla Dialog je k dnešnímu dni patnácti souborům poskytován potřebný prostor nejen ke zkoušení, ale i pro pravidelné hraní. Tentokrát divadlo Dialog hostí další večer z literární sekce festivalu Smetanovské dny, nazvaný Surrealismus není mrtev!
Asi největším lákadlem bude pro diváky jméno básníka Petra Krále (nar. 1941), který se teprve nedávno po více než třiceti letech strávených ve francouzské emigraci usadil znovu v Česku. „Petr Král vyšel z českého surrealismu 60. let, postupně se ale od této poetiky odpoutával, jak sám říká, směrem k pěší metafyzice. Obrazy z jeho novějších veršů sice opadaly, stejně jako se mu nejvlastnější barvou stala šedivá ve všech svých odstínech – ale jeho texty neztratily to podstatné: jedinečnost básnického tajemství,“ říká o autorovi moderátor večera Radim Kopáč.
Král vystudoval dramaturgii na pražské FAMU a poté pracoval jako redaktor v nakladatelství Orbis. V roce 1968 odešel do Francie, kde prošel řadou zaměstnání: pomocník v galerii, fotolaborant, ale také lektor, tlumočník, překladatel, scénárista nebo recenzent. V letech 1990–1991 byl kulturním radou československého velvyslanectví v Paříži. Překládá především do francouzštiny, a to moderní českou poezii; je autorem tří básnických antologií.
Dalším účinkujícím na plzeňském surrealistickém večeru bude básník Stanislav Dvorský (nar. 1940). Radim Kopáč jej přibližuje: „Zatímco Král je básníkem šera, Dvorský má jako autor blíž k noci. Jeho texty vyrůstají ze surrealismu, ale podstatně je dochucuje zájem o samotnou řeč, vlivy Samuela Becketta stejně jako jazzových rytmů. A zatímco Král má blíž k ironii, Dvorský je ve svých básních moudrým skeptikem, soustředěným svědkem končících dějin.“
Ženským protějškem se oběma autorům na pódiu stane básnířka a kreslířka Alena Nádvorníková (nar. 1942), vystudovaná kunsthistorička, teoretička surrealismu, ale také art brut, čili syrového umění. Uspořádala řadu výstav, věnuje se též ediční činnosti. U Nádvorníkové se poezie přihlásila nezvykle pozdě: až počátkem 90. let, svůj debut vydala v roce 1994. Pro její psaní jsou příznačné osobité jazykové deformace a hry s formou, pod nimiž se ovšem skrývají podstatné zprávy o ženském těle letícím časem.
Večer zarámuje svým vystoupením netradiční pěvecký sbor Doubravánek, který funguje pod vedením bývalého kytaristy Tatabojs a současného kapelníka skupiny Hm… Marka Doubravy. Repertoár Doubravánku se pohybuje od Maďarska přes Moravu, Kongo až k Jižní Americe a pro večer 28. února má přichystáno také tematické překvapení.