GM potraviny se objevují v českých obchodech
2. 7. 2004 - PRAHA [Econnect / Greenpeace]
V ČR přibývá prodejců a obchodních řetězců, kteří ve svých obchodech nabízejí také geneticky upravené výrobky. Vyplývá to z nedávného průzkumu, který uskutečnila organizace Greenpeace. Některé řetězce tak navíc činí i přesto, že v jiných evropských zemích se zavázaly GM potraviny nepoužívat. Příkladem jsou firmy Tesco a Carrefour, které prodávají olej z GM sóji, ačkoli se ve svých mateřských zemích zavázaly striktně dodržovat GM free pravidlo. Podle Greenpeace to ukazuje na to, že český spotřebitel není rovnocenný spotřebitelům ze západní Evropy, i když není důvod se domnívat, že se Češi chovají jinak. Zároveň se ekologická organizace obává postupného zamoření českého trhu geneticky modifikovanými potravinami.
Na pultech obchodů a řetězců se v poslední době podle průzkumu trhu provedeného Greenpeace objevilo několik rostlinných olejů firem Setuza a Ahold vyrobených z geneticky modifikované sóji. Největší český výrobce stolních olejů Setuza Ústí n. Labem přitom několikrát deklaroval svůj záměr GMO ve výrobě nepoužívat. Jak uvedla mluvčí Setuzy pro Hospodářské noviny, podnik své rozhodnutí změnil na základě poptávky obchodníků – ti chtějí mít ve své nabídce výrobky levné i dražší, potraviny z GM sóji patří mezi ty levnější.
Firma Tesco dala na trh rostlinný olej vyrobený z GM sóji pod svou vlastní značkou. Ve své mateřské zemi Velké británii se však Tesco zavázalo, že všechny jeho výrobky budou GE free, a přísně dbá, aby se v jeho britských prodejnách neobjevily žádné produkty nesoucí GM označení. Podobně i největší evropský řetězec Carrefour, který se jako první v Evropě zavázal, že bude striktně GE free, dal přesto u nás na trh rostlinný olej firmy Setuza vyrobený z GM sóji. Stalo se tak i přesto, že v průzkumu pro Greenpeace Carrefour uvedl, že jím nabízené potraviny GMO určitě neobsahují. "Některé obchodní řetězce nepovažují českého zákazníka za rovnocenného spotřebitelům ze zemí západní Evropy a uplatňují zde dvojí standard," uvedla Magdalena Klimovičová, koordinátorka genetické kampaně Greenpeace ČR.
V průzkumu, který provedlo Greenpeace na jaře 2004 mezi výrobci a prodejci potravin v České republice s cílem zjistit jejich postoj k potravinám, které obsahují geneticky modifikované organismy nebo přísady z nich vyrobené, se celkem 13 výrobců a prodejců z celkem 25 oslovených vyslovilo, že potraviny jimi nabízené neobsahují GMO. Byly mezi nimi např. řetězce Billa, Carrefour CZ (!), Delvita, Globus, Julius Meinl, Norma, Penny Market, Spar či Unilever. Mezi těmi, které uvedly, že potraviny mohou obsahovat GMO, popřípadě neodpověděly, je například Ahold, Country Life, Lidl, Makro, Plus Discount nebo Tesco Stores.
Záleží nyní na českých spotřebitelích, zda výrobky obsahující geneticky upravené složky budou nakupovat. Podle velkých obchodních řetězců lidem v ČR zatím GM potraviny nevadí a velký význam stále hraje spíše cena než složení výrobku. Zároveň deklarují, že výrobky obsahující GMO jsou vždy příslušně označeny. Greenpeace v této souvislosti vyjadřuje obavu, že se nové členské země EU stanou ‚trojským koněm‘, pomocí něhož se některé firmy budou snažit proniknout se svými GM potravinami na evropský trh.
Podle Greenpeace však není důvod se domnívat, že by se český zákazník choval jinak než zákazník například v Rakousku či Británii. „Průzkumy ukazují, že většina českých spotřebitelů nechce kupovat GM potraviny a že stále větší množství zákazníků se orientuje na kvalitu,“ prohlásila Magdalena Klimovičová. „Předpokládáme, že tak, jak se bude zvyšovat životní úroveň a koupěschopnost obyvatelstva, bude růst poptávka po potravinách vyšší kvality včetně produktů ekologického zemědělství, jejichž prodej v zemích západní Evropy roste každoročně až o 30 procent.“
Greenpeace v ČR se obává postupného zamoření českého trhu geneticky modifikovanými potravinami. Kampaň proti uvolňování GMO do životního prostředí vede Greenpeace po celém světě. Průzkum za průzkumem shodně ukazují, že většina spotřebitelů dává přednost nemodifikovaným (GM-free) potravinám. Na druhé straně se prakticky nevyskytují spotřebitelé, kteří by GM potraviny žádali. "To vyvolává otázku, proč světoví výrobci nedělají více proto, aby dodávky potravin pokryly poptávku, místo toho, aby vnucovali spotřebitelům GM potraviny," říká Federica Ferrairo z Greenpeace Itálie.
Světový potravinářský průmysl klade nejrůznější překážky zavedení značení GM potravin. Tvrdí, že zjištění původu složek v potravinách je téměř nemožné a že GM značení je neproveditelné a příliš nákladné. Tato tvrzení jsou podle Greenpeace zcela mylná a pro spotřebitele zavádějící. Slouží jen k tomu, aby zakryla fakt, že nemodifikovaných složek může být a také je dostatek a že GM značení, které zdaleka není nemožné, je již řadu let zavedeno v Evropě a nevedlo k nárůstu cen pro spotřebitele.
"Americké a kanadské společnosti se svými obchodními partnery by měli přestat klást soustavně překážky přijetí legislativy pro označování GM potravin v Severní Americe. Čeho se vlastně bojí? Obávají se snad, že američtí spotřebitelé, když budou mít tu možnost, odmítnou GM potraviny stejně, jako je v současné době odmítají spotřebitelé evropští?" ptá se vedoucí mezinárodní GE kampaně Greenpeace Lindsay Keenan.
Aby pomohlo spotřebitelům vyhnout se GM potravinám, vydala organizace ve více než 20 zemích (mimo jiné v Německu, Británii, Francii, Itálii, Španělsku, Rakousku, Číně, Thajsku, Brazílii, Chile, Austrálii, Novém Zélandu) tzv. průvodce spotřebitele, který klasifikuje vybrané potraviny na evropských trzích z hlediska obsahu GMO.